För bra för att vara sant?

Jag är på jakt efter en lättare fleecetröja och hittade Marmot Micro T i en katalog. Den uppgivna vikten var ynka 198g.
Kan detta stämma? 198g låter väldigt lite för mig.

Det vore iof inte första gången viktuppgifter från tillverkarna inte är korrekta. Man blir förvånad över hur mycket som skiljer mellan reell och uppgiven vikt på många produkter. Har tillverkarna dåliga vågar månne?

Är det sedan någon som vet hur varm ovan nämnda tröja är? Den är tänkt att användas som "varm tröja" på sommarfjället och under skaljackan på vintern.
 
Schneeberger; sa:
Jag är på jakt efter en lättare fleecetröja och hittade Marmot Micro T i en katalog. Den uppgivna vikten var ynka 198g.
Kan detta stämma? 198g låter väldigt lite för mig.
Tja, det kan nog stämma men Marmot m.fl. är kända för att ha en del glädjesiffror i sina viktangivelser. Detta kan t.ex. bero på att man väger relativt små storlekar. Mina egna erfarenheter säger att en DriClime Windshirt storlek M nog ligger rätt nära uppgiven vikt - iallafall min - medan t.ex. min Marmotsovsäck (Never Winter) väger klart mer än angiven vikt.
 
Vikten verkar stämma. En tröja består av knappt 2 kvadratmeter tyg och med 100g/m2 i tygvikt så blir det runt 200g.

Polartec 100 är ganska varmt, men 200-grams Thermal pro är förstås bättre. Ingendera står emot vind. Jag skulle tro att Powerstretch (elastisk med slät utsida) är en bättre lösning än Polartec 100. Marmot Power Stretch Top äger bara 57 gram mer än Micro T.

http://www.marmot.com/products/product.php?cat=cloth&subcat=26&style_id=C8841

Sedan finns det väl billigare märken än Marmot om man vill spara pengar.
 

Liknande trådar