Igår fyllde jag år. Familjen tågade in på morgonen med skönsång och paket. Och så fick jag reda på att jag var ledig den dagen – det hade min kära hustru ordnat med kontoret. Och tillhörande var att jag skulle befinna mig i Önnered vid halv tio för att äntra en för dagen hyrd havskajak... Jag fick hjälp av Sara på Escape att plocka ihop en lämplig utrustning – själv äger jag inte allt som kan tänkas vara användbart för en vinterpaddling. Vinter och vinter, men isen har ju släppt ganska nyligen så i år var det vintertemperatur i vattnet även den 11 april. Och då vill man inte plurra med fel utrustning... Först tog vi fram en Valley Avocet som jag packade klar bara för att finna att den var för trång när jag skulle klämma mig ner i den i min volymiösa klädnad. Det fick bli en NDK Explorer istället – vi plockade fram en HV så att utrymmet var mer anpassat för vintermunderingen. Jag fick en fin dag ute i Göteborgs södra skärgård – först var det grått och kallt, men efterhand klarnade det upp och det blev riktigt fint. Jag började lite löst med kanalen upp till Fiskebäck för att värma upp och känna av det hela. Sedan sneddade jag ut mot Knarrholmen men tog inte någon längre färd utan höll mig runt Knarrholmen, Långholmen och Stora Rösö och tränade paddelteknik. Det är en speciell känsla att vara ute vid alla badkobbar och skär helt ensam. Tror jag såg sju båtar totalt ute på vattnet – hade det varit i juni skulle väl antalet snarare varit sju hundra... Jag paddlade till ca 15.30 så kontorsmusklerna fick bekänna färg och likaså händerna, som nu för tiden är långt ifrån de sandpappersliknande labbarna jag hade när jag ängade mig åt yrkesfiske. Men det var bara nyttigt. Dagen avslutades sedan med en 3-rätters på Mannerströms Sjömagasinet...