Fnöske

I tidigare inlägg fanns det recept på fnöske. Om jag förstod det rätt så kokar man först bort ligninet och sedan nitrerar man cellulosan. Jag har full förståelse för att det blir mycket antändligt. Men skulle man inte kunna nitrera cellulosa (tex i form av bommull) direkt? Bomullskrut som bomullskrut.

Fnöske brinner inte, så jag tror inte din tolkning av tillverkningen är helt korrekt:) Fnöske används bara för att fånga upp gnistan och det glöder bara. Sen måste man använda någon form av "tände" för att göra en låga av glöden.

Jag vet inte riktigt vad kärnan i fnösktickan består av, i "obehandlat" skick känns den ju och ser ut som kork. Efter kokning i alkalisk lösning följt av utbankning och torkning ser det mer ur som gammalt brunt handgjort papper. River man det blir det en väldigt fint fransad kant och det är de små små fransarna som används för att fånga upp gnistan från stålet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg