Problemet med flytvästar som glider upp är vanligt med flera olika kroppsformer. Glider den upp redan innan man är i vattnet blir det mycket värre i vattnet och den kommer inte att fungera som den ska. (Det är en av flera anledningar till att man bör prova västen i vatten och simma så långt som man räknar med att behöva göra i verkligheten om man tänker satsa på att simma till land.)
Jag har inget bra förslag på väst åt dig, men skriver några saker att tänka på:
Om man har midja kan västen överföra lyftkraften där om den har ett bälte som sitter i den höjden. För dig handlar det kanske om att hitta en väst med bälte tillräckligt långt ner för att hamna precis i midjehöjd.
Vidare vill du nog inte ha en väst som trycker för mycket mot brösten. För att uppfylla det önskemålet kan du kika på västar vars flytkropp framtill är mycket lätt att böja vilket inte gäller alla västar. Andra möjligheter är västar där flytkropparna framtill är delade i en övre och undre del så att helheten kan forma sig efter exempelvis stora bröst. Eller möjligtvis en väst där bältet sitter under flytelementen, men känner inte till något bra sådant alternativ för det här fallet.
Jag tycker inte det är viktigt att använda en speciell kajakväst vilket gör att utbudet ökar och priset kan minska rejält. Se bara till att den inte ”tar i” någonstans vid paddeltag, är bekväm och funkar med ev kapell.
Har man ingen midja eller inte vill ha ett åtdraget bälte där kan man välja en modell med grenband.
En billig och smidig väst är kanotvästen ”Baltic Canoe”. Har du riktigt stora bröst misstänker jag dock att midjebältet hamnar för högt, så prova den före eventuellt köp. Denna väst är märkt med kroppsvikt 40-130 kg, bröstvidd 67-150 cm, och lyftkraft 65 Newton (vilket motsvarar 6,5 kg). Den sitter på plats med ett midjebälte och ett grenband så att den inte kan glida upp för mycket i vattnet. Den har inget tyg på sidorna och täcker därmed ovanligt lite av kroppen för den som vill ha en luftig väst för varma dagar.