Flytta ut batterier från apparaten vid kyla

Jag har en idé som jag vill lufta med allt kunnigt folk på utsidan.

Eftersom batterier inte trivs i kyla vill man ju packa apparaterna varmt
för att förlänga livslängden.
Men när man tar fram apparaten kyls den och batterierna ner osv..

Kan man inte bygga ett externt batteripack till sin GPS t.ex. mha
HD3_221562-00._hi_S.jpg


Batteripacket förvarar man varmt och gott i jackan eller ryggsäcken
och en sladd leder till GPS'en.
Ett problem blir ju att få ett vattentätt system.

Någon som byggt något liknande eller har
idéer på utförande?

/Bo
 
Jag använder just de hållarna som du har på bilden till diverse apparater.
I dom sätter jag GP´s NiMh 1800Ah ackar.
Det fungerar utmärkt, glöm bara inte at sätta en säkring i kabeln så du inte får det varmare än planerat i byxfickan.
 
Detaljer

Tack för svaret,

Jag som inte riktigt kommer ihåg det jag läste i plugget, vad för säkring? Typ och styrka?

Hur matar man man apparaten? Vill ju inte löda fast sladdarna på batteritungorna i GPS'en. Finns det nån smart lösning?
 
Främsta problemet ligger nog i anslutningen till apparaten. Under förutsättning att den ens är utrustad för en yttre strömkälla så är det ytterst ovanligt att det kontaktdonet är av vattenskyddat utförande. Själva batteripaketet behöver man inte vara så orolig för. Sötvatten och även östersjövatten är tämligen dåliga ledare båda två, så fuktskyddets primära uppgift är att förhindra/bromsa uppkomsten av korrosion snarare än att förhindra kortslutning. Både om du siktar på att använda laddbara celler eller vanliga batterier så kan det vara fördelaktigt att löda ihop batteripaketen istället för att använda batterihållare. Det reducerar korrosionsproblemet avsevärt. Laddbara finns att köpa med lödöron (underlättar), vanliga är inte så känsliga. Se bara till att du har en laddare som kan ladda paket, och inte bara lösa celler. Om du gör ett väl inslaget batteripaket så bör du också tänka på laddhastigheten. Vid laddning så ökar cellernas temperatur, och snabbladdning i kombination med extra isolering kan leda till värme som skadar batterierna.

Packningen är inte den idealiska placeringen, då den bara bromsar nedkylningen. Om du inte lägger batteriet tätt intill en lagom dålig termos förstås...
Du bör egentligen bära batteriet på kroppen för att få något riktigt lyft, då finns det också en hanteringsproblematik med att ha anslutna sladdar dinglande hit och dit.

Elfa har vattenskyddade kontaktdon såväl som små apparatlådor som verkar gå rätt bra att få hyfsat täta att bygga batteriburk av.

Den absoluta sniklösningen på apparatsidan är annars att stoppa apparaten i en stark och genomskinlig plastpåse. Trä en kork på sladden till den yttre strömkällan, placera den nära apparatanslutningen (se till att få tätt mellan sladd & kork). Anslut sladden till apparaten och stoppa in i påsen. Vik, rulla, skrynkla ihop plastpåsen kring korken och dra åt med något lämligt.(gummiband, buntband...)

Finns det ingen ingång för en yttre strömkälla får man först bygga en batteriadapter som passar i det befintliga batteriutrymmet och sedan ansluta via den.
 
dabac; sa:
Finns det ingen ingång för en yttre strömkälla får man först bygga en batteriadapter som passar i det befintliga batteriutrymmet och sedan ansluta via den.

Nu börjar det närma sig, någon som har idéer på hur man bygger en sådan batteriadapter? Finns det att köpa eller ska man bygga en egen batteriplugg och "simulera" batteriet?
 
Berätta vad det är för apparater du vill ansluta så kan vi kanske föreslå lämpliga inköpskanaler för kontakter o sånt.
Storleken på säkringen bestäms av strömförbrukningen på apparaten men vill du bara skydda dig o inte apparaten så räcker det säkert med en säkring på ca 0,5 - 1A
Läs annars i manualen till apparaten hur mycket den drar o lägg på ca 20% så blir det nog bra.
 
Lithium

Lithiumbatterier är väldigt trevliga men dyra. Kosar ca 50 kr st för vanliga AA. Men, dom räcker minst 6 ggr längre än vanliga batterier i kyla, större skilnad ju kallare det är, så på vintern är dom billigare än alkaliska räknat per timme.

Batterierna i fickan funkar också bra, bara man inte fastnar med sladden...

Föresten, är lösa batteriluckor till GPSer billiga? Isåfall kan man ju skaffa en sån att utgå ifrån när man ska bygga sin plugg.
 
rundstav

boe skates; sa:
dabac; sa:
Finns det ingen ingång för en yttre strömkälla får man först bygga en batteriadapter som passar i det befintliga batteriutrymmet och sedan ansluta via den.

Nu börjar det närma sig, någon som har idéer på hur man bygger en sådan batteriadapter? Finns det att köpa eller ska man bygga en egen batteriplugg och "simulera" batteriet?

Jag byggde en gång en batteriadapter av en rundstav i trä som jag sågade av till lagom längd och limmade elektroderna på. Primitivt men enkelt, billigt och väl fungerande.
 
Re: Lithium

Vandrare; sa:
Lithiumbatterier är väldigt trevliga men dyra. Kosar ca 50 kr st för vanliga AA. Men, dom räcker minst 6 ggr längre än vanliga batterier i kyla, större skilnad ju kallare det är, så på vintern är dom billigare än alkaliska räknat per timme.

Batterierna i fickan funkar också bra, bara man inte fastnar med sladden...

Föresten, är lösa batteriluckor till GPSer billiga? Isåfall kan man ju skaffa en sån att utgå ifrån när man ska bygga sin plugg.

Var hittar man så'na? Jag har inte hittat dem på de vanligase elektronikkedjorna.

Jag kan tipsa om att http://www.elfa.se har slutna batteriboxar, t ex http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7382.htm
 
dabac; sa:
Både om du siktar på att använda laddbara celler eller vanliga batterier så kan det vara fördelaktigt att löda ihop batteripaketen istället för att använda batterihållare. Det reducerar korrosionsproblemet avsevärt. Laddbara finns att köpa med lödöron (underlättar), vanliga är inte så känsliga. Se bara till att du har en laddare som kan ladda paket, och inte bara lösa celler.

Man bör dock vara försiktig när man löder på batterier, de tål inte hur mycket värme som helst. Många typer av laddningsbara kan explodera om de blir för varma (ni har väl läst i tidningarna om Nokias exploderande batterier?:).

Om du gör ett väl inslaget batteripaket så bör du också tänka på laddhastigheten. Vid laddning så ökar cellernas temperatur, och snabbladdning i kombination med extra isolering kan leda till värme som skadar batterierna.

Kommersiella (och alltså säkerhetstestade) batteripaket har alltid en temperatursäkring inbyggd i paketet. Den skyddar både vid kortslutning och överladdning. Den sätts normalt mellan två celler mitt inne i paketet på ett sånt sätt att den är omgiven av celler och på så vis inte påverkas av temperaturen utanför paketet.

Läser man cellernas datablad brukar det framgå vad de tål för temperatur, kortslutningsström, laddström etc och baserat på det kan man bygga en batteripack som man inte behöver vara orolig för att den skall explodera.

Det låter kanske svårt men det handlar bara om att tänka efter lite innan man börjar bygga. Många moderna caller är också väldigt tåliga så man har oftast rätt bra marginal.
 
nermander; sa:
Man bör dock vara försiktig när man löder på batterier, de tål inte hur mycket värme som helst.
Det var därför jag tipsade om att Laddbara finns att köpa med lödöron.
Många typer av laddningsbara kan explodera om de blir för varma
Jo, men att värma ett batteri till explosionstemperatur mha lödkolv torde kräva en sällsynt stor applikation av både dumhet och envishet. Ett mer realistiskt felutfall är att man skadar något isolerande skikt i batteriets inre struktur med funktions/prestandabortfall som följd. Är man inte helt bortkommen med lödkolven så brukar det dock gå bra ändå.
(ni har väl läst i tidningarna om Nokias exploderande batterier?:).
Inte för att jag har någon större orsak att försvara Nokia, men de hävdar ju att i alla fall (utom ett som fortfarande utreds) så har det varit piratbatterier som exploderat.


Kommersiella (och alltså säkerhetstestade) batteripaket har alltid en temperatursäkring inbyggd i paketet. Den skyddar både vid kortslutning och överladdning. Den sätts normalt mellan två celler mitt inne i paketet på ett sånt sätt att den är omgiven av celler och på så vis inte påverkas av temperaturen utanför paketet.
Visst, men den sortens detaljer är ju lite stökiga att pula till hemma. Verkar enklare att se till att laddningen får ta 8-14 timmar eller så, så håller man värmeutvecklingen under kontroll på det viset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olavroer Måle batterier Gör det själv 22
haraldn Ladda batterier med solceller Gör det själv 48

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg