Skott
Innan du flyttar skottet tänk på att det kan vara praktiskt att kajaken även kan passa andra. Tex om du lånar ut kajaken eller om du säljer den.
Om kajaken är engelsk behövs det tydligen bara en lätt knackning så lossnar skottet
Är kajaken ett rejält glasfiberbygge gjort av yrkesmän behövs det rejälare doningar. Bäst är en tigersåg. OBS det skall vara en lite model ingen som man sågar sönder oljetankar med. Har man ingen själv kanska man kan låna en, bilverkstäder brukar ha sådana. Annars får du såga för hand. Det är slitsamt och trist.
Ibland är det praktiskt att lägga kajaken uppochner på ett par bockar så man kan jobba underifrån. Men det beror på hur kajaken ser ut.
Borra ett 10mm hål i skottet så nära botten och längst ner som möjligt. Såga sedan så nära eller i skarven mellan skottet och skrovet som möjligt. Använder du en tigersåg använd ett långt blad och kolla genom luckan då och då så du inte sågar genom skrovet (men det bruka gå bra).
När skottet lossnat slipar du rent från topcoat där du skall plasta. Använd ett grovt papper typ 60 eller om du har en maskin, lammellskivor
Montera skottet där du vill ha det se till att det inte trycker på skrovet någonstans. Punkta fast skottet med smältlim eller fogmassa på baksidan. Ibland behövs det inte
Riv remsor 50x100mm ungefär av glasfibermatta 300gr brukar vara bra. Riv så många du behöver. Blöt dom utanför kajaken med polyester. Skydda kajakens insida med plast så att du inte kladdar ner. Jobba fast remsorna med en pensel och använd en aluroller för att få bort blåsor (viktigt).
Slipa jämt och måla med topcoat
Hans Friedel