Flytta skott m.m

Har lite lösa planer på att flytta mitt främmre skott 1-2 dm bakåt på kajaken. Någon som har gjort liknande ingrepp tidigare? Vad bör man tänka på, finns det några fallgropar, o s v?

En annan grej, idag är fotstödet fäst med två skruvar genom skrovet. Finns det lim som kan ersätta skruvarna? Hur är det löst på andra kajaker som inte har skruv genom skrovet?

Tack på förhand!
/Micke
 
Har lite lösa planer på att flytta mitt främmre skott 1-2 dm bakåt på kajaken. Någon som har gjort liknande ingrepp tidigare? Vad bör man tänka på, finns det några fallgropar, o s v?
Vad är det för material ? Är det en glasfiberkajak med glasfiberskott så lär du få svårt att komma åt att göra arbetet snyggt, både vad det gäller att få loss det från sin gamla position och att få fast det på sin nya. Vinkelslipar och sticksåg är verktyg man gärna vill använda om man skall göra såna arbeten...
Är det en plastkajak så blir det enklare, skottet sitter oftast skottet med smältlim. Vill du flytta bakåt så finns en risk att skottet är för litet för sin nya position, så då måste du hitta ngt nytt material att göra ett större skott med. Men bara du får tag i det så borde inget hindra dig från att smeta fast det nya skottet också med smältlim.

En annan grej, idag är fotstödet fäst med två skruvar genom skrovet. Finns det lim som kan ersätta skruvarna? Hur är det löst på andra kajaker som inte har skruv genom skrovet?

Om du bara vill plugga igen hålen så finns det en mängd kemiska produkter som borde funka, silicon, latex, smältlim...

Men om du vill fästa fotstödet med lim istället för skruv så måste du nog göra om fotstödets ändar en del, antagligen utrusta dem med någon form av fot så att limytan mot skrovet blir tillräckligt stor.
 
Det är en glasfiberkajak.

Tanken med att ta bort skruvarna som håller fotstödet är främst att få en "renare" kajak och att skydda andra kajaker från repor. Det är olidigt att höra skruvarna "karva" gelcoat när man jäms med en annan kajak ute på sjön.

Tack för tipsen!
 
Vinkelslipar och sticksåg är verktyg man gärna vill använda om man skall göra såna arbeten...

Nja, inte för att jag vet om det stämmer, men jag hörde från Sara på Escape i Göteborg att vinkelslipar genom vibrationerna som blir i skrovet kan påverka skrovets rigiditet, eller vad det heter. Typ att det kan krackelera, eller åtminstone försvagas.

/en annan micke
 
Skott

Innan du flyttar skottet tänk på att det kan vara praktiskt att kajaken även kan passa andra. Tex om du lånar ut kajaken eller om du säljer den.

Om kajaken är engelsk behövs det tydligen bara en lätt knackning så lossnar skottet :)

Är kajaken ett rejält glasfiberbygge gjort av yrkesmän behövs det rejälare doningar. Bäst är en tigersåg. OBS det skall vara en lite model ingen som man sågar sönder oljetankar med. Har man ingen själv kanska man kan låna en, bilverkstäder brukar ha sådana. Annars får du såga för hand. Det är slitsamt och trist.

Ibland är det praktiskt att lägga kajaken uppochner på ett par bockar så man kan jobba underifrån. Men det beror på hur kajaken ser ut.

Borra ett 10mm hål i skottet så nära botten och längst ner som möjligt. Såga sedan så nära eller i skarven mellan skottet och skrovet som möjligt. Använder du en tigersåg använd ett långt blad och kolla genom luckan då och då så du inte sågar genom skrovet (men det bruka gå bra).

När skottet lossnat slipar du rent från topcoat där du skall plasta. Använd ett grovt papper typ 60 eller om du har en maskin, lammellskivor

Montera skottet där du vill ha det se till att det inte trycker på skrovet någonstans. Punkta fast skottet med smältlim eller fogmassa på baksidan. Ibland behövs det inte

Riv remsor 50x100mm ungefär av glasfibermatta 300gr brukar vara bra. Riv så många du behöver. Blöt dom utanför kajaken med polyester. Skydda kajakens insida med plast så att du inte kladdar ner. Jobba fast remsorna med en pensel och använd en aluroller för att få bort blåsor (viktigt).

Slipa jämt och måla med topcoat

Hans Friedel
 
Nu vet jag inte vad du har för kajak eller önskemål i förlängningen, men...

När det gäller skruvarna så kanske det tyder på att du har keepers?

Det finns ju olika pedalsystem som antagligen vore att föredra. Lettmanpedaler gillar en del, och del inte, men de sitter i alla fall med en skena i "kölsvinet", och den brukar gå att montera med Sikaflex eller liknande. (Cascade-pedaler sitter väl med keepersskruvar, men kan med fördel placeras i pålimmade plastlister eftersom de då kommer mer centralt.)

Vill du sedan laga de gamla hålen skulle jag nog föredra glasfiberspackel (polyester med huggen fiber). Vill du att det ska bli riktig snygg antar jag att du kan tejpa hålet utifrån, dutta i lite gelcoat inifrån och sedan lägga på lite glasfiberspackel på insidan. Antar att Hasse eller nån kan tala om ifall det låter vettigt.
Ifall du har en vit kajak är det enkelt med gelcoaten (ska väl vara gelcoatspackel eller topcoat kanske) eftersom det finns vit sådan, som antagligen färgmatchar hyfsat.

OM du byter till nåt pedalsystem kan det ju tänkas att du slipper flytta skottet, eftersom pedaler (eller pinnstyrning) brukar kunna ta lite mer plats än bara keepers.
(Att flytta skottet lät ju inte som ett smörjobb precis.)
 

Liknande trådar