• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Flyga till Tyskland?!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att flyga till sydvästra Tyskland?

Min flickvän pluggar just nu i Freiburg, och man vill gärna besöka henne. Så jag undrar vilken destination man ska välja.

Frankfurt eller Stuttgart i Tyskalnd?
Strasbourg i Frankrike?
Basel, Bern eller Zürich i Schweiz?

Går kanske inte att flyga till alla dom destinationerna från Sverige, men vet i alla fall att dom har en flygplats.

Vilket flygbolag flyger billigast från Göteborg?

Tacksam om någon kan hjälpa mig!

//Gustav\\
 
468 spänn!

Mulhouse ligger närmast men är dyr, Basel ligger nästan lika nära och är riktigt billig, dessutom heter flygplatsen Basel/Mulhouse, vilket visar hur nära allting ligger.
Eftersom jag inte vet när du tänker flyga ner har jag kollat med den 15 november.
Vad tycks t ex om det här sättet att ta sig till Tyskland:

15 nov 2006:

Göteborg City Airport -- London Stansted
RyanAir FR965 GSE-STN 10:20 11:15 1t 55m 220 SEK

Väntetid i London-Stansted 2 t 15 min

London Stansted -- Basel/Mulhouse
EasyJet U23313 STN-BSL 13:30 16:10 1t 40m 248 SEK

Totalpris 468 SEK, restid 5 t 50 min
Är det billigt, eller hur?

Kolla själv:
http://www.dohop.com/
Otrolig sökmotor med över 660 flygbolag jorden runt och en gigantisk databas.
Bl. a. på svenska och bl.a. med SEK som valuta.

Förslag för att fortsätta från flygplatsen:

Basel EuroAirport, Frachthalle
17:12 Buss 5128
...
Basel SBB, Bahnhof 17:30

Basel SBB 17:35 RE 5178
...
Freiburg(Breisgau) Hbf 18:50

OK, 5 min för att byta buss/tåg är inte mycket, men det går ytterliggare tåg. Bra kommunikationer därnere.

[Ändrat av sachsaren 2006-10-23 kl 01:55]
 
Re: 468 spänn!

sachsaren; sa:
Mulhouse ligger närmast men är dyr, Basel ligger nästan lika nära och är riktigt billig, dessutom heter flygplatsen Basel/Mulhouse, vilket visar hur nära allting ligger.

De ligger tillochmed ovanpå varandra :) 20 km söder om Mulhouse och 5-6 mm norr om Basel.

Flygplatsen ligger alltså på fansk mark med en Fransk och en Schwezisk ingång (lite enkelt sagt).

Men från din synvinkel ligger den alltså nära Freiburg. Kommunikationsmässigt ca 16-23 € och 2 timmar från flygplatzen. Men säg att du ska till Freiburg im Breisgau. Det finns ett Freiburg i Schweiz också.
 
Re: Re: 468 spänn!

MW; sa:
Men från din synvinkel ligger den alltså nära Freiburg. Kommunikationsmässigt ca 16-23 € och 2 timmar från flygplatzen. Men säg att du ska till Freiburg im Breisgau. Det finns ett Freiburg i Schweiz också.

Jo det är Freiburg i Tyskland jag ska till!

//Gustav\\
 
Re: 468 spänn!

sachsaren; sa:
Mulhouse ligger närmast men är dyr, Basel ligger nästan lika nära och är riktigt billig, dessutom heter flygplatsen Basel/Mulhouse, vilket visar hur nära allting ligger.
Eftersom jag inte vet när du tänker flyga ner har jag kollat med den 15 november.

Tack för tipset!
Synd bara att man måste byta flyg. Är det inte jobbigt att behöva byta flyg, med tanke på bagaget??

Det är främst vid jul som jag ska dit ner. Gjorde en sökning på den 22 December, men då var det inte lika billigt. Då är de nog billigare att direkt flyga till Frankfurt istället. Det kostar väl en del att först flyga ner till London vid jul?!
Gjorde även en sökning till Frankfurt den 21 december, blev då mycket billigare än den 22 december.


//Gustav\\
[Ändrat av Keras2006 2006-10-23 kl 12:05]
 
Hälsade på min syster i Freiburg (Breisgau) i somras när hon pluggade där. Bor i Uppsala, så jag flög från Stockholm, men tyckte att det var väldigt smidigt (och inte så dyrt) att flyga med SAS till Zũrich och därifrån tåg till Freiburg.

Jag fick uppfattningen att det är ganska dyrt att åka tåg i Tyskland, särskilt om man åker snabbtågen (ICE). Därför kan det ofta bli billigare i slutet att välja en lite dyrare flygbiljett om man landar närmare än Frankfurt. Bara att räkna på. För att köpa tågbiljetter finns en massa alternativ, dessutom kan det i vissa fall vara billigare att köa en tur och retur-biljett och bara utnyttja den ena sträckan.

Freiburg är en fantastiskt trevlig stad, jag är säker på att du/ni kommer att få det jättetrevligt!

/Per
 
perlarsson; sa:
Hälsade på min syster i Freiburg (Breisgau) i somras när hon pluggade där. Bor i Uppsala, så jag flög från Stockholm, men tyckte att det var väldigt smidigt (och inte så dyrt) att flyga med SAS till Zürich och därifrån tåg till Freiburg.

Jag fick uppfattningen att det är ganska dyrt att åka tåg i Tyskland, särskilt om man åker snabbtågen (ICE). Därför kan det ofta bli billigare i slutet att välja en lite dyrare flygbiljett om man landar närmare än Frankfurt. Bara att räkna på. För att köpa tågbiljetter finns en massa alternativ, dessutom kan det i vissa fall vara billigare att köa en tur och retur-biljett och bara utnyttja den ena sträckan.

Freiburg är en fantastiskt trevlig stad, jag är säker på att du/ni kommer att få det jättetrevligt!

/Per

Gjorde en sökning till Zürich, men det verkar inte gå några direktflyg från Göteborg, men tack för tipset! :)

//Gustav\\
 
Kolla tåget också ( http://www.db.de ).
För många år sedan åkte jag mellan Linköping och Zürich ett antal gånger och den effektiva tiden i Zürich var bara obetydligt koratare än med flyg. Men då fans det ett direkt natttåg till Hamburg och flyget var förhållandevis dyrt. Det finns även busstrafik till tyskland.
 
Re: Re: 468 spänn!

Keras2006; sa:
Tack för tipset!
Synd bara att man måste byta flyg. Är det inte jobbigt att behöva byta flyg, med tanke på bagaget??

[...]
Det kostar väl en del att först flyga ner till London vid jul?!

//Gustav\\
[Ändrat av Keras2006 2006-10-23 kl 12:05]

Kul att du har nytta av informationerna. Vad som är billigast och snabbast listas ut av sökmotorn. Jag skulle inte heller utan vidare ha kommit på ideen att flyga via London. Men tydligen är det så.
Du har väl också bara matat in Gtb och Bsl i den där masken, inte London, eller?

Nej, baggaget är inget problem. Över 2 timmar, det borde verkligen räcka.
 
Två timmar i samband med Ryanair är ingenting, särskilt inte på Stansted med deras @£$€@£$€£@$2 säkerhetskontroller.. Är du inte där 40 min innan avgång, är det tvärkört.... Tyvärr har har vi människor varje dag som missar flighter på grund av denna regel

// Patrik
 
Tornugglan; sa:
Två timmar i samband med Ryanair är ingenting, särskilt inte på Stansted med deras @£$€@£$€£@$2 säkerhetskontroller.. Är du inte där 40 min innan avgång, är det tvärkört.... Tyvärr har har vi människor varje dag som missar flighter på grund av denna regel

// Patrik

Ok, men dom är billiga i alla fall!! :cool:

//Gustav\\