Flyg, Kathmandoo-Luhkla

Jag + flickvän ska ska vandra i Everestområdet i oktober. Pga lite för kort semester hinner vi inte gå från Jiri utan planen är Luhkla - Kala Pathar - Luhkla. Vi vill fixa allt själva, alltså vandra utan guider/bärare eller ingå i en större grupp. Enda orosmolnet just nu är hur man bäst bokar flyg Kat-Luhkla. Har lusläst Lonely Planets "Trekking in Nepal" och där står att man helst ska boka två veckor i förväg "in person" vilket är omöjligt om man som vi anländer 9:e okt och vill fortsätta den 11:e eller 12:e.
Alltså behöver jag tips!

Vilket flygbolag flög du med?
Gick det att boka via telefon/fax?
Gick det hyffsat smärtfritt?
Vad kostade det?

Eller...
Tips på bra Travel Agent i Kathmandoo som kan hjälpa till utan att en grupptrekk ingår.

Alla tips är välkomna!
/Rik

Två bra byråer

Här är två byråer som kan hjälpa dig och som är seriösa

Peak Promotion
peak@mos.com.np

Highlander Trekking
hi-lander@wlink.com.np

Maila dem så kan de säkert hjälpa dig!

Lycka Till

MArtin

jag var i nepal förra våren och vi flög med thai airways dit. vi hade bokat flyg till lukla via telefon hemifrån och allt gick väldigt smidigt. vi hade även bokat första natten via telefon på sherpa guest house som ligger lite längre ner på samma gata i thamel som det mer kända kathmandu guest house. sherpa guest house var betydligt billigare och hade väldigt fin mat osv. vi lämnade en del utrustning hos personalen medans vi var uppe i bergen och allt var kvar när vi kom tillbaka.

dock hörde jag nåt rykte om att flyplatsen i lukla var stängd pga maoisternas härjningar, fast jag vet inte om det stämmer.

vi använde oss dels av lonely planet men även av en svensk guidebok som jag inte minns vem som var författaren. (kan kolla upp det om du vill). han kände hur som helst de som hade sherpa guest house och hade bott där flera månader och de gillade svenskar och kunde tom några svenska fraser.

vi anlitade den dansk/nepalesiska trekkingbyrån highlander/jysk och har bara goda erfarenheter av dem. vi hyrde en engelskspråkig guide som väl var värd sitt pris, ca 10 dollar/dag. han var av sherpafolket och fixade in oss på väldigt bra ställen längs trekken trots att det var fullt. det var väldigt intressant att prata med honom och få en inblick i det nepalesiska livet. highlander stod för guidens försäkringar/mat/logi osv så vi hade bara oss själva att tänka på. så det var definitivt ingen grupptrekking, utan vi bestämde helt över oss själva.

efter bergsvistelsen åkte vi till royal chitwan, en nationalpark i djungeln i södra nepal. det var nästan lika häftigt som bergen, vi blev väldigt överraskade över det. vi bokade bussresan + boende via highlander och blev mycket väl omhändertagna. kan verkligen rekommendera chitwan om ni har tid till det. vi såg två leoparder, noshörning, traktens krokodilvariant, hjortar, vildsvin, apor och en massa fåglar.

vi köpte vatten på flaska under hela resan och använde oss av bakteriedödaren aqua-care (finns på naturkompaniet) i kaffe och the osv. i övrigt så åt vi det mesta som såg ok ut och hade faktiskt inte problem med magen någon gång. (vilket alla andra turister man mötte verkade ha).

lycka till!

Tack för tipsen, ös på bara!!

Anvib!
Jag antar att du flög ThaiAir till Kathmandoo men vilka flög du med till Luhkla? Har du kvar telfonnummret?

Mvh
Rik

Aeroflot

Hej du,

Jag kan rekommendera att flyga med Areoflot om du har en tajt budget. Det var ca va 4000 kronor billigare när jag var i Nepal och det är det värt om man inte vill kolla på video på flyget.

Man får kanske räkna med lite extra väntan i Moskva och lite surare flygvärdinnor men det är roligare att lägga pengarna nere i Nepal än på flyget tycker jag dock!

Martin

Flyget Sverige-Kathmandoo är bokat sedan i april, det är ju väldigt snabbt fullbokat till Nepal...

Det jag behöver tips på är Kat-Luhkla. Det finns en lång lista på bolag i "Trekking in Nepal" men vilka är mest att lita på? Och Vilka kan bokas via telefon eller fax från Sverige? Man vill ju vara säker på att man har platsen kvar när man kommer till Nepal!

/Rik

Se ovan

Se inlägget ovan!

Jag vet att Göran Kropp använder sig av Peak Promotion. Vidare känner jag till folk som har använt sig av dem och som är kanonnöjda. Dessutom har dom specialliserat sig på svenskar vilket gör att de känner till våran kultur oxå.

Den andra byrån som jag rekkommenderade ägs till viss del av ett dansk företag som heter Jysk. De har även alltid en representant på plats som är dansk om det skulle bli problem för er.

Maila dem så kan du säkert få hjälp med alla din frågor!

Lycka Till

vi flög till lukla med royal nepal airlines och de gjorde ett gediget intryck. har tyvärr inte kvar nummret dit men jag tror att jysk/highlander kan hjälpa dig med det. även gorhka airlines och yeti airlines såg ut att ha stabila kärror.

en del är flygrädda inför resan till lukla men jag tyckte att det kändes hyfsat säkert. sen att landningsbanan inte håller europeiska mått var nästan bara häftigt. då känns trafiken i kathmandu betydligt farligare. vi brukade förklara för taxichauffören att han får dubbelt betalt om han kör långsamt och tittar i färdriktningen. detta beteende orsakade en viss munterhet från chauffören men det fick man tåla.

den där boken jag nämnde tidigare är skriven av mikael persson, men jag hittade den inte nu på bol.se.

/a

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
strapatzaren EBC flyg, tillstånd mm Trekking 5
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
kjrod Flyg till Buenos Aires? Trekking 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg