jag var i nepal förra våren och vi flög med thai airways dit. vi hade bokat flyg till lukla via telefon hemifrån och allt gick väldigt smidigt. vi hade även bokat första natten via telefon på sherpa guest house som ligger lite längre ner på samma gata i thamel som det mer kända kathmandu guest house. sherpa guest house var betydligt billigare och hade väldigt fin mat osv. vi lämnade en del utrustning hos personalen medans vi var uppe i bergen och allt var kvar när vi kom tillbaka.
dock hörde jag nåt rykte om att flyplatsen i lukla var stängd pga maoisternas härjningar, fast jag vet inte om det stämmer.
vi använde oss dels av lonely planet men även av en svensk guidebok som jag inte minns vem som var författaren. (kan kolla upp det om du vill). han kände hur som helst de som hade sherpa guest house och hade bott där flera månader och de gillade svenskar och kunde tom några svenska fraser.
vi anlitade den dansk/nepalesiska trekkingbyrån highlander/jysk och har bara goda erfarenheter av dem. vi hyrde en engelskspråkig guide som väl var värd sitt pris, ca 10 dollar/dag. han var av sherpafolket och fixade in oss på väldigt bra ställen längs trekken trots att det var fullt. det var väldigt intressant att prata med honom och få en inblick i det nepalesiska livet. highlander stod för guidens försäkringar/mat/logi osv så vi hade bara oss själva att tänka på. så det var definitivt ingen grupptrekking, utan vi bestämde helt över oss själva.
efter bergsvistelsen åkte vi till royal chitwan, en nationalpark i djungeln i södra nepal. det var nästan lika häftigt som bergen, vi blev väldigt överraskade över det. vi bokade bussresan + boende via highlander och blev mycket väl omhändertagna. kan verkligen rekommendera chitwan om ni har tid till det. vi såg två leoparder, noshörning, traktens krokodilvariant, hjortar, vildsvin, apor och en massa fåglar.
vi köpte vatten på flaska under hela resan och använde oss av bakteriedödaren aqua-care (finns på naturkompaniet) i kaffe och the osv. i övrigt så åt vi det mesta som såg ok ut och hade faktiskt inte problem med magen någon gång. (vilket alla andra turister man mötte verkade ha).
lycka till!