Köpte själv ett spö under våren för kustfiske och gäddfiske. Själv föll jag för ett saltvattenspö som egentligen är utvecklat för det lite lättare tropiska flugfisket efter ex. bonefish. Kraven på ett sådant spö är lite förenklat (har tyvärr inte provat själv) att de ska kunna kasta långa överhandskast i växlande vindförhållanden med ofta stora, buskiga flugor. Den utvecklingen har gått åt spön som inte är så värst mycket längre än 9 fot och med en relativt kvick aktion. De är dock inte alltid så överjäkligt snabba och käppiga som många tror. Vissa fungar hyffsat för underhandskast, men är det ett viktigt krav bör man nog titta på lite längre spön. För överhandskast tycker jag personligen att kastandet blir lättare och mer harmoniskt med en längd kring 9 fot. Klass 7/8 funkar för mig. Mitt viktigaste råd dock: Provkasta olika spön! Se oxo till att det är rätt lina på det spö du provar! fel lina kan sabba intrycket av vilket spö som helst. Mitt val föll på ett scierra bluewater 9fot klass 7/8, jag är jättenöjd så här långt. (fiskar harr, öring, regnbåge mm med ett 9,6 fots rackelhanen, som har en helt annan karaktär).
Lycka till!