Hmm...
flerdelade spön (mer än 3 delar) är jag skeptisk till, såvida man nu inte ska ha det som ett resespö/nödspö/andraspö. Jag, till skillnad mot Usse, vill inte ha mjuka spön, och skulle inte heller köpa ett "just-in-case" spö heller, framförallt då jag vet att de tillfällen som Usse snackar om för min del inte inbegriper flugfiske........
på grund av att det räcker ju inte bara att ha ett spö i bilen/cykeln/sparken/flygplanet/daten/biografen/posten/banken, man ska ju ha rulle, lina tafs och flugor också (läs det sista med glimten i ögat ;-)
Flerdelade spön är nödvändigtvis inte mjuka eller styva för den delen heller, men problemet som jag upplever det är att med alla (extra) holkar så blir aktionskurvan i spöt ojämn. Detta leder oftast till att det är svårt att underhandskasta, men överhandskast är "genomförbara".
Men, som Usse skriver, det är väldigt individuellt vad för spön som man gillar. Jag tenderar att hålla mig till "sega" spön, dvs med kraft nog att kasta långt men med en trevlig känsla även på kort och mellan distans. Jag gillar alltså inte mjuka spön, men inte heller styva spön...och nu för de som måste veta vad jag svingar så rekommenderar jag ett besök i Recensionsbanken, för där hittar man mina två favoriter.
Min tjugofem(kilos)öring i ämnet....
/Anders B