Flera bakverk från samma grundmix?

Jag har nån gång, för länge sen, snubblat över en amerikansk sida där det fanns recept på diverse olika bakverk gjorda utifrån samma grundmix.

Grundmixen är bannocks, som man sen alltså hade i lite olika tillsatser i för att göra t.ex. småkakor, mjuk kaka, muffins eller pannkakor.

Vi körde den med våra scouter under en eldningskväll och lät patrullerna baka olika saker med utgångspunkt från samma mix. Vi tänkte köra en repris nu och jag har hittat min gamla instruktion. MEN, den saknar recepten... allt annat står med, utom själva recepten. Jag misstänker att jag skrev instruktionen utan recepten och sen skulle lägga till dem, men den slutliga filen sparade jag tydligen aldrig.

Är det nån som har koll på nåt liknande? Jag har googlat som en galning och det enda jag hittat är variationen för att få småkakor (trodde jag, men jag insåg just att det var det inte alls, de använde kakmix istället).

Grundmixen är mjöl, bakpulver (eller hjorthornssalt), salt och matfett. Sen vet jag att de olika tillsatserna var mjölkpulver, mer eller mindre vatten, ägg (eller äggpulver), socker och så såklart fyllning till muffinsen. Men utan några mänder blir det lite småjobbigt att prova sig fram...

Nog kan du försöka prova dig fram. Här ett grundrecept:

# 50 g margarin eller smör
# 4 dl vetemjöl
# 1/2 tsk salt
# 2 tsk bakpulver

I originalreceptet var det hälften grahamsmjöl.

Ett tips! Ha styrelsemöte dagen efter bakningen, då kan man käka upp det som bleb över :)

Alltså, grundmixen har jag hittat dussintals recept på, det är inte den som är problemet.

Det är tillsatserna för att göra pankakor, småkakor, muffins, sockerkaka osv som jag letar efter.

Jag lyckades till slut hitta en textfil där jag hade skrivit in recepten, så jag tänkte att jag kan bidra med dem.

Bannocks och varianter

Med grundmixen kan man baka flera olika typer av bakverk, vissa behöver bara annan mängd vatten och gräddningsmetod, medans andra behöver lite extra ingredienser.

Grundmix

14 dl mjöl
2 msk torrmjölk
1 msk salt
3 msk bakpulver
4 msk socker
3,5 dl matolja

Blanda de torra ingredienserna och blanda sen ner matfettet med mixer så
blandningen blir jämnt grynig.

Bannocks
5 dl mix
1,25 dl vatten

Knåda i påse, kläm ut klickar. Platta ut och stek i stekpanna.

Småkakor

5 dl mix
1,25 dl vatten

Knåda i påse, kläm ut klickar. Grädda i nån form av ugn.

Muffins
5 dl mix
2 dl mjölk (eller torrmjölk och vatten)
2 tsk vaniljsocker
1 dl socker

Blanda gärna i t.ex. blåbär från skogen. Gräddas i muffinsformar i ugn.

Pannkaka
15 dl mix
5 dl vatten
2 msk torrmjölk (extra alltså)
1 ägg (eller äggpulver från ett ägg och lite extra vatten)

Stek i stekpanna

Mjuk kaka
5 dl mix
1,25 dl vatten
2 ägg (eller äggpulver)

Toppa med smör och farinsocker eller nötter och torkad frukt. Bakas i nån form av ugn.

Ja, det är ju just därför som det är så bra. Man har samma grundmix med sig och kan använda den till en massa olika bakverk.

Multivalent! :)

Det som skiljer är ju i de flesta fall mängden vätska och att man tillsätter ägg i några varianter. Men det stämmer att med några är det i princip bara gräddningsmetoden som skiljer.

Kan man grädda bannocks på annat sätt än med stekpanna?
Jag såg Ray Mears grädda bröd på en bräda som han bara vinklade upp mot elden.. Det borde väl fungera även med den här blandningen?

Kan tänka mig att det blir gott om man dessutom blandar in russin eller hackade hasselnötter.....

PS! Du skriver så här i receptet "blanda sen ner matfettet med mixer så att blandningen blir jämnt grynig".
Menar du matoljan?
Kan man inte blanda i den när man ska använda mjölmixen?

Orginalreceptet använde "shortening", som var jag förstått är nåt i fast form (härdat fett??). Jag valde matolja och det funkade bra att blanda ner i mixen direkt.

Fördelen är ju att man bara har en påse och tillsätter vatten. Ska man hälla i olja också blir det bökigare, då måste man ha olja med i en flaska och mäta upp. Men självklart kan man ta med alla ingredienserna löst och blanda det på plats om man vill. Jag vet vilket alternativ jag föredrar:)

Huruvida man kan steka dem på annat sätt har jag ingen aning om.

Hur blir hållbarheten på mixen om man blandar i oljan direkt?
Jag blev sugen på att ta med mig mixen på mina fisketurer under sommaren men då vill man ju inte att det ska härskna.

Jag hittade ett annat klipp med Ray Mears men han har ingen olja i sitt recept däremot "powdered egg": http://www.youtube.com/watch?v=7AXYqy5zFLE

Varför skulle hållbarheten påverkas? Fettet härsknar väl lika lätt oavsett om det är i mixen eller löst? Jag har inte provat det nån längre tid men jag ser ingen anledning till att det inte skulle hålla i ett par månader om man ser till att få ut så mycket luft som möjligt ur påsarna.

Orginalreceptet använde "shortening", som var jag förstått är nåt i fast form (härdat fett??). Jag valde matolja och det funkade bra att blanda ner i mixen direkt.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Shortening
Det verkar alltså vara fetter som inte är flytande i rumstemperatur, gjorda av billiga vegetabiliska oljor. I England och USA finns speciella produkter för bakning, de ger en smulig deg om jag förstår det rätt och enligt Wikipedia är de numera fria från tranfetter.

Smör, margarin, ister eller talg borde funka.......

Värt att notera är "Shortening also needs no refrigeration, which further lowers its costs and increases its convenience."

Så att ersätta det med smör är väl kanske inte det bästa.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg