Fler tankar kring GPS på motorcykel

Jag har precis köpt en Navman PiN PDA-GPS
Har inte hunnit använda den ännu utan bara tittat runt i programvaran. Jag saknar dock redan en funktion.

Jag hade tänkt att använda den när jag kör motorcykel på så vis att jag innan jag åker pekar ut en rutt på kartan genom att välja en kedja av vägar.
Precis som när man använder papperskarta och tänker sig en väg man ska köra, problemet med det är att jag aldrig minns mer än två korsningar framåt... Då ville jag ha röstvägledning från gps-en.

Jag vill alltså välja väg till målet själv och inte följa varken snabbaste eller kortaste väg utan den jag tror är den vackraste.

Någon som vet något sätt att lösa detta?, Kan jag ha någon annan programvara parallellt med SmartST?

Jag hade dessutom tänkt att lägga in Fugawi för terräng och fastighetskartan men det hjälper väl inte för mina MC önskemål?

Väderproblematiken hade jag i första hand tänkt att lösa genom att ha gpsen innanför MC-kläderna. Om röstvägledningen är bra behöver man ju inte se på skärmen.

Hej hej!
 
Om du skall ha den innanför kläderna kan du nog behöva en extern antenn oxå.
Men det kanske du redan hade listat ut...
 
Frågetecken

?1) Jag har negativa erfarenheter av SmartST. Det ska bli intressant att höra vad du tycker. Jag har fått SmartST 2.0 gratis av den svenska generalagenten eftersom jag hade så mycket trassel med 1.0. Jag kör på en Navman 3400 och lyckas inte få 2.0 att navigera till Gata/Husnr, bara till Gata, vilket gör programmet oanvändbart i Stockholm (om man inte vet var på en gata ett visst husnummer ligger).
?2) Windows Mobile 2003. Finns Fugawi verkligen för detta operativsystem?
?3) SmartST Pro är konstruerat så att programmet förändrar kommunikationen ut från GPS-mottagaren. Problemet är att SmartST Pro inte återställer kommunikationen när det avslutas så att andra program, t ex Fugawi, kan fungera optimalt. Läs mer här http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22393
?4) Det verkar inte finns någon anslutning för extern antenn på din nya leksak.
 
1) Navigera till husnummer verkar fungera för mig. En gång när jag skulle hem skrev jag glasmästaregatan och hus 24 som ligger i änden av gatan (återvändsgata) då sa den "framme vid destinationen" i änden av gatan men när jag andra gången bara skrev glasmästaregatan och lämnade rutan för husnummer blank så var jag framme där gatan startade.
Det fungerar däremot dåligt att ta adresser från outlook eftersom husnummret måste stå i egen ruta och inte i slutet på gatunamnet.

4) Jodå det sitter en mini-TBF (TBF står för någon trebokstavsförkortning jag inte kommer ihåg) bak på antennen. Tydligen en lite nymodig kontakt så det är inte jätte enkelt att få tag i extern antenn ännu.
 
Andra intryck som jag fått under mina 3 korta provturer (i bil)

Ibland säger den lite förvirrande instruktioner som
"Sväng höger och sedan höger" när jag bara ska svänga en gång. Sådana dubbel instruktioner förekommer ofta i stadskörning. Titar man på instruktionerna på skärmen är det inga fel.

Jag tycker det är synd att den inte kan uttala gatunamnet man ska svänga in på. Det står ju på skärmen.

Jag minns inte riktigt men jag har för mig att volvos inbyggda bilnavigator även kunde tala om i vilken fil man skulle lägga sig, det saknar jag i SmartST
 
Jmf Tomtom, mm

Ibland säger den lite förvirrande instruktioner som "Sväng höger och sedan höger" när jag bara ska svänga en gång.

Samma sak uppträder ibland i Tomtom. Det har förmodligen att göra med hur övergången mellan två vägar tolkas.

Jag tycker det är synd att den inte kan uttala gatunamnet man ska svänga in på. Det står ju på skärmen.

Då skulle det behöva bli någon form av talsyntes, dvs datorn tolkar text till "robotröst". Mina erfarenheter av svensk talsyntes på PC är inget vidare. Skulle förmodligen bli ännu sämre på Pocket PC.

Jag minns inte riktigt men jag har för mig att volvos inbyggda bilnavigator även kunde tala om i vilken fil man skulle lägga sig, det saknar jag i SmartST

Finns i Tomtom.
 

Liknande trådar