Flaskställ 1,5l ?

DIY Flaskhållare 1,5 l

Jag byggde om vanliga flaskställ av lättmetall. En tång och ett skruvstäd räckte för att forma om dem efter formen på en PET 1,5 l. Har inte testat på riktigt ojämnt underlag, men annars funkar de utmärkt.

Man kan behöva säkra överdelen på flaskan med någon stropp eller liknande om man skall ta sig fram på knaggliga grusvägar eller steniga stigar.

Jag har två flaskhållare och får alltså plats med tre liter utan att behöva extra behållare. Med små MTB-ramar kan det dock bli svårt att få plats.
 
Topeak flaskställ

Jag och min bror använde 3 st ställbara flaskställ för 1,5 l PET-flaskor från Topeak när vi cyklade från Sverige till Stilla Havskusten i Kina. Dessa har vi köpt av Cyclecomponents och de har fungerat bra. Men man får räkna med att plastsnodden som behövs för att hålla flaska på plats behöver bytas ut ibland. Vi tog slangbitar eller gummiband som vi hittade i vägkanten. Ställen passade inte så bra för större flaskor t ex tvåliters.
 
Flaskställ

Jag använder en hållare till en gammal brandsläckare av minsta modellen (för bil t ex). Den passar prefekt till 2 l petflaskor
 
är det någon som vet något justerbart ställ att rekommendera?
hannes

Minoura Pet Cage funkar jättebra till 1,5 l pet-flaska, förutsatt att du har tillräckligt med utrymme i/på cykelramen. Jag köpte mitt från Veloform i Göteborg. Har det monterat "undertill" och både ställ och flaska sitter ordentligt.

Ett annat som "ska" funka är Profile Design Kage. Funkar också till 1 l sigg-flaskor och det ser ut att ta mindre plats än Pet Cage. Det står inte uttryckligen att stället tar 1,5 l-flaskor, men sök runt lite på nätet så hittar du nog bilder på folk som tryckt i stora flaskor ändå. Det säljs på Cyclecomponents men var slut senast jag kollade. Finns också hos St John Street cycles.
 
Ang stora flaskor/ställ

är det någon som vet något justerbart ställ att rekommendera?
hannes

Blev tipsad om Bike Buddy av jorden runt cyklisterna Malcom och Cristine Clark (kiwisonbikes.com): http://www.bikebuddy.co.uk/

Stället är justerbart och passar alla typer av flaskor/kärl från mattermosar till 1,5l pet eller aluminium flaskor osv. Gjort i rostfri stålplåt/spiralfjädrar men väger ändå som ett Minouras ställ. Det är därför mycket tåligare då det saknar delar av alu/plast. Lätt att fästa och ta av från behållaren och när man inte behöver flaskan slipper man även cykla runt med ett skrymmande och ganska utsatt ställ. Har man flera cyklar behövs bara en extra uppsättning med billiga fästen.

Beställde på telefon direkt från den engelska uppfinnaren inför min Asien cykling och fick hem dem tre dagar senare. Med två 1,5l Laken och 1l Sigg flaskor från Globetrotter hade jag oftast tillräckligt med vatten för långa etapper i temp upp emot 45 grader. Slapp oftast fylla vattensäcken och hade utrymme över i väskorna för annat samt en bättre viktfördelning. Sedan den fem månaders turen -01 har de varit med om mycket men aldrig lossnat och är fortfarande i nyskick.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Montera flaskställ Långcykling 4

Liknande trådar