Flacklandscykling nära Göteborg

Jag fick en väldans lust att ta mig iväg till Öland och cykla nu under påskhelgen. Planen var främst att kors och tvärs och runt stora alvaret och eventuellt spana lite efter vadare.
Tyvärr så passar inte Öresundstågens tider in med mina och SJ har ju inte börjat med sina "cykeltåg" ännu så jag har lite problem att ta mig dit.

Är det någon som har tips på något ställe som går att nå från Göteborg (utan bil) där man kan cykla i liknande landskap?

Hittills har jag avfärdat Danmark, då jag vill bo i tält i naturen, och Halland då jag inte uppskattade det senast jag cyklade där.


Jag inser att det kanske är lite svårfunnet men det skadar inte att höra : )
 
Norra Bohuslän kanske. Funkar bra m Västtrafiktåg. Inte helplatt men inte särskilt backigt heller.

Skåne är ju platt också (men då blir det ju också Öresundståget).

Kinnekulletåget ut på det platta västgötska slätten.

Eller en rundtur här. Start o mål i Göteborg är väl inte helt fel.
 
Valle härad- Hornborgasjön- Falköping

Här finns lite av det du skriver. Fåglar, hyggliga vägar och inte allt för mycket trafik.
Kika på Västgötaleden och Sverigeleden och kombinera.
En tur kan vara tåget till Vänersborg följ västgötaleden avstickare till Hindens rev, Lidköping, Lundsbrunn, Eggby söderut förbi Hornborgasjön, Falköping, Slutarp, Jäla, Od, Fänneslunda, Borås och hem till Göteborg.
Finns lite fler backar än på Öland, men ändå hyfsat slätt.
Om du vill cykla hela sträckan kan jag rekommendera Sverigeleden förbi Hjällbo, Gråbo osv till Vänersborg.
/Peter
 
Norra Bohuslän kanske. Funkar bra m Västtrafiktåg. Inte helplatt men inte särskilt backigt heller.

Skåne är ju platt också (men då blir det ju också Öresundståget).

Kinnekulletåget ut på det platta västgötska slätten.

Västgötaslätten är ett mycket bra förslag, tack!


Eller en rundtur här. Start o mål i Göteborg är väl inte helt fel.

Absolut inte, frågan är bara åt vilket håll man skall åka?
En "transportsträcka" på 5-10 mil tycker jag är helt okej men sedan vill jag få möjlighet att pumpa flack landsväg.
Har cyklat en 5-10 mil åt de flesta håll från Göteborg och det är inte riktigt den miljön jag är sugen på den här gången.
 

Liknande trådar