Tempest; sa:
Om jag hade varit professionell akutsjukvårdare så vet jag inte om jag hade tagit med mig ett första förband; sannolikt så hade jag det ändå.
Som vårdutbildad så tar jag numera med mig
mer vårdutrustning än tidigare, just för att jag bättre vet hur den ska användas. Ett medicinskåp kan rädda liv i rätt händer, men kräva liv i fel händer. Tog jag med mig en klätterutrustning till fjällen så skulle jag troligen efter många dagars släpande ändå lyckas störta mot min säkra död, eftersom jag varken kan något om klättring eller om knopar. Utrustning ersätts inte av kunskap, den förutsätts av kunskap. Att man sedan får göra som man vill (2000-talets mantra) invänder jag inte emot.
Sedan, apropå detta med att sitta still i dimman: Är det bara jag som har skitväder majoriteten av de dagar jag går i fjällen, och dimma minst ett par dagar? Om jag skulle slå upp tältet så fort det blev dimma "för att då ser man ju ändå ingenting", så finge jag ju sitta där för gott. Och aldrig se någonting, än mindre komma fram till en plats där man ser nåt. Toppturer och liknande sparar jag i dimma, men att vandra? Och då ska vi inte ens tala om värdet av klockan som solkompass givet sagda skitväder...
Men, man får ju göra som man vill, t ex sitta på en sten i dimman och vänta på att soluret ska kunna användas som solkompass och hjälpa till med orienteringen enbart pga att man är för duktig orienterare för att bära en kompass...