Fjällvandring i sommar för ovana icke-intresserade! keb?

Min sambo är relativt ointresserad av friluftsliv, men i sommar har vi gjort en deal som går ut på att sambon hänger på till svenska fjällen, yes!

så nu återstår ju frågan: vart ska vi åka?

Vi har en vecka i mitten på juli, men det vore nog bättre med ca 5 dar, för att inte avskräcka min sambo =) vi är hyfsat vältränade båda två men är ganska fjällovana, jag har gått några gånger i norge med vant sällskap men min sambo har aldrig. det får alltså gärna vara en utmaning men inte så hårt att det kräver god vana. stugtur är givet, det ska vara rösat och lätt att hitta, inte för långt mellan stugorna! hyfsade kommunikation, hade tänkt lämna bilen hemma, blir så långt att köra.

många har rekommenderat området kring keb - är det rimligt? saken är ju den att jag vill att det ska vara vackert, trevligt och i möjligaste mån så bekvämt som möjligt så att min sambo blir lite fjällbiten, inte avskräckt! =)

tips på lämpliga turer mottages mycket tacksamt!

Var bor ni?

För oss från mellersta till södra Sverige brukar Norge bli närmast. Gott om hytter.
Lappland ligger för många av oss lika långt bort som sydalperna......

Håller med, Norge är ett bra val om man inte bor långt norrut i Sverige. Dessutom är det betydligt färre mygg där än vad det brukar vara i svenska fjällen i mitten på juli. Ingen gillar väl att utsättas för mygg, och åker man för första gången kan det förta nästan hela nöjet.

Åker man till Jotunheimen blir man med stor sannolikhet fjällbiten. Om inte är man nog ett hopplöst fall ;)!

/Hans

Håller med, Norge är ett bra val om man inte bor långt norrut i Sverige. Dessutom är det betydligt färre mygg där än vad det brukar vara i svenska fjällen i mitten på juli. Ingen gillar väl att utsättas för mygg, och åker man för första gången kan det förta nästan hela nöjet.

Åker man till Jotunheimen blir man med stor sannolikhet fjällbiten. Om inte är man nog ett hopplöst fall ;)!

/Hans

Håller med!! =) jag har ju själv varit i jotunheimen och det är grymt.. men norge är rätt dyrt. och sen vore det ju kul att faktiskt se lite av sverige!! så svenska tips mottages tacksamt =)

Håller med om att Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikka är en perfekt förstagångsrunda för dig och din sambo. Ber du en bön till vädergudarna och du har fint väder (slipper regnet) så tror jag "risken" är stor att din sambo vill följa med på fler turer.
Lite nyfiken, du skriver "men i sommar har vi gjort en deal som går ut på att sambon hänger på till svenska fjällen, yes!", vad fick du göra som motprestation? Diska, tvätta i ett halvår eller vad?
Lycka till!

padjelanta

Flyg till Staloluokta (hkp) och gå leden tillbaka till Akka (Ritsem), eller tvärt om..gå till Staloluokta och ta flugen hem...(som en belöning).
Man kan ju gå den andra delen av leden också, alltså Stalo-Kvikkjokk men då får man ett par dagars vandring i björkskog med tillhörande mygg....

Tåg till Gällivare eller Murjek och sedan buss till Ritsem.

Fort är det gjort...

Abisko

Jag skulle rekommendera Abisko som förstagångsval, om den andre är "ovillig" så är det väl enklare att sälja in med ett lyxigare boende och inget tvång på XX km/dag för att hinna fram.
Fint boende på turiststationen, fina dagsturer, schysst övernattningsmöjlighet i Låkta... etc...

/M

Jag skulle slå ett slag för Vakkotavare-Teusajaure-Kaitumjaure-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta. Gick delar av den sträckan i somras o det är en mycket fin vandring. Tar ca 5 dagar beroende hur långt ni går per dag. Bor du i söder så är det bara att sätta sig på nattåget till Gällivare o sen buss därifrån. Från Nikkaluokta går buss till Kiruna o sen nattåget hem. Helikopter kan nyttjas från Keb till Nikka.

Om man jämför Kebnekaisefjällen med Joutunheimen tycker jag att topparna reser sig ungefär lika högt i förhållande till sig själv, men man går på en lite lägre höjd vilket gör att det är lite grönare och finare omgivning o skönare att gå på, dvs inte lika stenigt som i Jotunheimen.

Det är ju svårt att veta hur kraftigt "anti" din vän är. Om jag skulle ta med mig någon upp till fjällvärlden, någon som på förhand är negativt inställd, någon som det känns mycket viktigt att "omvända", då skulle jag definitivt åka till Abisko, ta in på fjällstationen, och därifrån göra några av de fantastiska dagsturer som lockar. Om man inte vill behöver man inte sova i tält en enda natt, men man kan också göra någon eller några turer med övernattning. Dessutom kan man avbryta frilufsandset med en sagolik tågtur ner till Narvik, en grottkrypning i Björkliden, linbana upp på Njulla eller en båttur på Torne träsk.
Fantastisk dagstur är givetvis Kärkevagge. En tvådagarstur innehåller förstås Låktatjåkka med god middag och övernattning i stugan eller tält. Sen får man inte glömma Gorsavagge.
Möjligheterna är många. Betydligt fler än de jag räknat upp här.

HåkanF

Flera av förslagen du fått är bra, brukar ofta föreslå Padjelantaleden.

Om du vill ha ett till alternativ så:
Kvikkjokk - Saltoluokta, med en extra dag i Aktse och toptur till Skierfe.
I Saltoluokta får man en bra avslutning med god mat och bastu. Boka boende i förväg.

Just att få ett bra avslut (som belöning) känns bra för novisen.

/Ulf

Vad är det för fel med t.ex. Storulvåns fjällhotell?!
Bekvämt boende som man utgår från, sen kan man göra dagsturer och när man känt av läget kan man ju övergå till tältning.

Lycka till
Har själv samma "problem" med frugan.

/Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Angy Någon som vill fjällvandring i sommar? Fjällvandring 5
Crille76 Fjällvandring i sommar! Fjällvandring 1
Lowet Fjällvandring för nybörjare. Sommar 09. Tips?! Fjällvandring 13
EB3333 Fjällvandring i sommar? Fjällvandring 1
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg