Fjällvandrare fran Prag

Hej!

vi ett gang vandrare fran Prag och planerar att gora nan liten fjallvandring uppe i Lappland i sommar (17.-30.juli)

Jag har ett par fragor och blir jatteglad for era svar, tips och rad! Svara garna pa svenska :))

Har ar fragorna:
1/ folk:
brukar det finnas mycket folk i fjallen pa lederna mellan Saltoluokta-Kebnekaise-Nikkaluokta och Saltoluokta-Kvikkjok? Eller kan man ga ett par timmar/dagar utan att traffa nan annan manniska?

2/ vadning:
Ar det helt ok om man vadar i tennisskor pa fotterna? Att slapa med sig stovlar som manga skriver pa internet verkar lite jobbigt..

3/ finns det nagot extrafint pa lederna Saltol.-Nikkal. och Saltol.-Kvikkjok som man verkligen inte borde missa?

TACK

Martina

[Ändrat av Tina_T 2004-05-03 kl 21:03]

Ja vam pomuzu!

Ahoj,
ja jsem Svedka, ale mam castecne cesky puvod. Mam hodne zkusenosti z tur v severnim Svedsko a rada vam pomuzu. Ja vam odpovim e-mailem.

Jsem rada, ze jste si vybrali severni Svedsko. Pred dvema roky jsem potkala jedoho Cecha u chaty Mårmastugan blizko Abiska a on byl velmi prekvapen, ze mohl promluvit cesky!

Srdecne zdravi

Petra

Vada med tennisskor eller sandaler

2) Vadning skulle jag göra med tennisskor. Själv tar jag med ett par "grövre" sandaler för att vada. Annars har jag vandrat i stövlar.

Fråga 1) och 2) vet jag inget om.

brukar det finnas mycket folk i fjallen pa lederna mellan Saltoluokta-Kebnekaise-Nikkaluokta och Saltoluokta-Kvikkjok?

Under den tiden du angav, ja. Ni möter åtminstone ett sällskap i timmen. Om det är "mycket" eller inte är väl en smaksak..

Ska ni gå en eller flera hela dagar utan att möta någon, så får ni gå orösat eller på någon mer okänd led. Det finns många alternativ då, jag tyckte att någon nämnde Mårma nyss även om det såg kryptiskt ut :)

Ar det helt ok om man vadar i tennisskor pa fotterna? Att slapa med sig stovlar som manga skriver pa internet verkar lite jobbigt..

Använder man stövlar (som jag) så går man i dem hela tiden. Annars brukar kängor vara populärt, och då tar många med sig t ex tennisskor för att just vada i och/eller ha som kvällstofflor. Nu träffar ni inte på några komplicerade vad på de sträckorna du anger; det kan var någon enstaka bäck men annars finns det broar. Då kan ni lika gärna ta av kängorna och vada de korta bitarna barfota - alltså om ni vill spara det halvkilo som tennisskorna utgör. Går man orösat och genomför mer komplicerade vad vill jag inte rekommendera att man vadar utan något på fötterna.

Följer ni Kungsleden är kängor bäst, eftersom det är rätt stenigt.

finns det nagot extrafint pa lederna Saltol.-Nikkal. och Saltol.-Kvikkjok som man verkligen inte borde missa?

Är det vackert väder så gå upp på Skierfes topp och Kebnekaise sydtopp.

(Sträckan Saltoluokta - Vakkotavare innebär i regel bussresa, men det vet ni redan antar jag?)

Angående fråga 1 kan det vara värt att nämna att det är avsevärt mindre belastning, dvs mycket färre vandrare på leden mellan Kvikkjokk och Salto än mellan Salto och Keb. Stugorna runt Keb är i princip alltid fulla med folk under hela sommaren med toppen i månadsskiftet juli/augusti.

Sedan håller jag med Daniel om att ni inte bör missa toppturer på Skierfe (en av mina favoriter) och Sydtoppen om vädret tillåter.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg