Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe?

Jag ska fjällvandra i augusti och är sugen på att skippa svenska fjället och då ligger norge nära till hands. Är det någon som har tips på något bra ställe?
Jag vill vara ute 4-5 dagar och lätt- medelsvår vandring. Tältar och är inte beroende av stugor.
 
Beror på vad man gillar.

Jag ska fjällvandra i augusti och är sugen på att skippa svenska fjället och då ligger norge nära till hands. Är det någon som har tips på något bra ställe?
Jag vill vara ute 4-5 dagar och lätt- medelsvår vandring. Tältar och är inte beroende av stugor.

Hejsan!

I ett land som Norge som i princip bara består av berg finns det givetvis mängder med alternativ. Det mest kända och helt klart ett av de vackraste områderna är utan tvekan Jotunheimen. Personligen tycker jag att det är lite väl mycket folk där tidigt i Augusti och brukar av det skälet senarelägga Jotunheimenvandringarna till slutet av Augusti eller början av September. Men har du aldrig varit där är området helt klart värt att besöka.

En annan mycket trevlig nationalpark är Borgefjell i mellan-Norge. Parken ligger precis på Svenska gränsen där Jämtland och Lappland möts. Borgefjell är utan tvekan ett av de minst besökta fjällområderna i Skandinavien och man kan vandra i dagar där utan att stöta på en enda människa. Det enda området jag besökt som känns lika orört (i Skandinavien...) är det västra delarna av Padjelanta. Faktum är att vi är ett gäng som ska upp dit nu i mitten av Juli :)

Om man vill läsa lite mer om de Norska nationalparkerna på nätet hittar man information på:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=2991

Personligen tycker jag att Reinheimen nasjonalpark verkar vara mycket intressant, men jag har inte besökt den (ännu...)

/ Stefan
 
Jag har inte varit i Børgefjell, men jag har läst på, och kan lätt sluta mig till att det området har helt annan karaktär än de sydnorska fjällen, t ex genom frånvaron av stigar och broar,
(speciellt det senare).
Rapporterna jag läst tyder på att vädret kan vara rätt dåligt.

Betr. Jotunheimen så besväras inte jag så mkt av människomängderna i slutet av juli eller början av augusti. Jag brukar bryta mitt läger 6-6.30 på morgonen. Frukost på stugorna serveras kl. 8 - många kommer inte iväg förrän 9 och det kan dröja till 10 innan man möter ngn.
Dessutom kan man gå väldigt människofritt i områdets södra delar, med Hjelledalen och Fleskedalen som givna pärlor.

Grannområdena Skarvheimen och Breheimen är förstås ensammare. I det förra fallet kan man ta sig från Finse till Kyrkjestølen eller Tyin på fem dar (lite längre i det snare falle, vill jag minnas,
kolla mina reseberättelser). Breheimen; från Skjåk Seter eller Grotli norr om området till Sognefjellsvägen kan man klara på 5 dar, tror jag (vill minnas att jag behövde 5 1/2, återigen,
kolla min berättelse: rättelse: 6 1/2, och de båda första etapperna var långa.


För en av övergågarna är man dock beroende av ngtsånär bra väder.

I Tafjordfjella, norr om Breheimen, är det svårt att göra länge turer än 5 dar!

Reinheimen har jag passerat genom två gånger. Första gången från Bjorli till Torsbu, 1 1/2 etapp; speciellt början, med Asbjørnsdalen, var fin (se berättelse). Andra gången, Loralia (rösad) från Lesjaskog till Nysætri, utmed Lora (svårt att finna vadställe!) och sen upp mot Skarvedalen och vidare till Billingen. 2 1/2 etapp. Lora till Skarvedalen bjöd på orienteringsproblem i dimma, när jag inte ens kunde se bortre änden av en sjö. Jag räddade mig med kompassriktning plus att hitta ett utlopp, följa det och räkna antalet biflöden - alla andra orienteringsmärken var osynliga.

Men, seriöst, så var inte vyerna sådär vansinnigt granna. Vilt är inte alltid vackert.

Berättelserna hittas en bit ner på http://www.huthyfs.com
 
Finse?

Jag föreslår tåg till Finse, då startar du på kalfjället, och beroende på hur vädret kommer, antingen gå norrut mot Tyin (buss tillbaka mot Sverige, se www.nor-way.no ) sydväst runt Hardangerjökulen (närmaste rundan tar ca 3 dagar, kan utvidgas) och tillbaka till Finse, eller fortsätta söderut på västsidan av Hardagnervidda, eller sydösterut t ex till Rjukan där det är plattare och ofta bättre väder (vädret kommer från väst). Massa möjligheter också med fiskestång. Lätt att ta sig dit, lätt att ta sig hem.

Jotunheimen tycker jag blir stenskravelvandring i dalarna (om man inte samlar 2000-metere, då måste man väl dit...). Hardangervidda är platt speciellt på östsidan, men vackert på marken med blommor och växter, men väst är det vilt och vackert och kanske inte så mycket folk.
 
Rundningen av Hardangerjøkulen är mycket fin; men man ska inte vara rädd för att bli blöt om fötterna, ty det är åtskilliga vad; av vilka ett, vid ett utlopp, fick mig att leta en stund. Beskrivs på min hemsida, Norge 2008.

En fin 4-dagarstur vore att gå av tåget i Haugastøl, före FInse, göra övergången förbi Lordehytta (obs. nordsidan är brant), gå Raggsteindalen ned, sedan västerut till Geitrygghytta, vidare mot Hallingskeid (mycket) vatten) och Myrdal (järnväg). Tre av dessa etapper beskrivs och avbildas i Norge 2008; den sista finns (omvänt håll) i början av Norge 2006.


Jotunheimen är inget för en 4-5-dagars tur. Ska man verkligen uppleva Norges finaste och mest varierade fjällområde på riktigt behövs 10 dagar. Många har bara sett en bit i öst. Jag har varit
6 gånger där (varav 2 uteslutande där), icke bestigit en enda topp och aldrig gått Besseggen.

Visdalen, Gravdalen, Utladalen, Hjelledalen,
Grøndalen, Fleskedalen, Leirungsdalen är exempel på föga steniga passager. Men spar till
ett annat år, när du har bättre tid.
 
Av mindre vikt.

Det lär vara klasskillnad. På mina turer i Sydnorge har det vackra vädret övervägt.

Tja på mina turer genom Borgefjell (3 veckoturer till dags dato) har inte vädert varit allt för hemskt. Dessutom är det ju knappast en slump att Europeiska fastlandets största glaciär befinner sig ett par mil väster om Jotunheimen. Skulle vara intressant att se nederbördsstatistik för olika områden i Norge, jag känner min ganska säker på att Borgefjell inte kommer hamna i topp.

Men detta med vädret ser jag som ganska oväsentligt, den avgörande skillnaden mellan Borgefjell och områderna i sydnorge är framför allt ödsligheten eller "vildmarksupplevelsen" om man gillar det ordet bättre.

Att vandra i sydnorge påminner på sätt och vis ganska mycket om att vandra nere i alperna. Det är vackert och storslaget, men det går inte att komma ifrån att det finns hus, skyltar, broar, ordninggjorda stigar, kor, får och människor "överallt". Nu är det inte något fel med det om det är vad man är ute efter. Ska själv ut och vandra i nationalparken Grand Paradiso i Italienska Alperna i helgen :) Dessutom är det ju inget snack om att det för de flesta är betydligt enklare och smidigare att ta sig till de sydnorska fjällområdena.

Men om man anser att tystnad, ensamhet och den där svårfångade känslan av vildmark har ett egenvärde. Om man exvis gillar att vandra i områden som Sarek och Padjelanta, då bör man fundera närmare på t.ex Borgefjell, eller kanske Rago

/ Stefan
 
wow va inspirerad jag blir.. vill ut på en gång, och va glad jag är att ni lägger ner tid på så detaljerade beskrivningar.
 
Rätt tänkt :)

För att parafrasera en gammal klassisk Clintan-rulle:

There is two kinds of people in this world my friend, those who talk about the wilderness and those who actually visit it.

Bara att ge sig ut så ofta som man kan!

/ Stefan
 
Tja på mina turer genom Borgefjell (3 veckoturer till dags dato) har inte vädert varit allt för hemskt. Dessutom är det ju knappast en slump att Europeiska fastlandets största glaciär befinner sig ett par mil väster om Jotunheimen. Skulle vara intressant att se nederbördsstatistik för olika områden i Norge, jag känner min ganska säker på att Borgefjell inte kommer hamna i topp.

Men detta med vädret ser jag som ganska oväsentligt, den avgörande skillnaden mellan Borgefjell och områderna i sydnorge är framför allt ödsligheten eller "vildmarksupplevelsen" om man gillar det ordet bättre.

Att vandra i sydnorge påminner på sätt och vis ganska mycket om att vandra nere i alperna. Det är vackert och storslaget, men det går inte att komma ifrån att det finns hus, skyltar, broar, ordninggjorda stigar, kor, får och människor "överallt". Nu är det inte något fel med det om det är vad man är ute efter. Ska själv ut och vandra i nationalparken Grand Paradiso i Italienska Alperna i helgen :) Dessutom är det ju inget snack om att det för de flesta är betydligt enklare och smidigare att ta sig till de sydnorska fjällområdena.

Men om man anser att tystnad, ensamhet och den där svårfångade känslan av vildmark har ett egenvärde. Om man exvis gillar att vandra i områden som Sarek och Padjelanta, då bör man fundera närmare på t.ex Borgefjell, eller kanske Rago

/ Stefan


Ja, det är ju subjektivt; själv sätter jag värde på gott väder och går därför hellre ex.vis i Sydalperna än i öst.
Å andra sidan är det torraste området i Sydnorge antagligen Rondane, men det är enligt min mening också det minst givande.

Mellan Jotunheimen och Jostedalsbreen ligger förstås Breheimen där glaciärerna bildas på lägre höjd och där det borde regna mer (men inte när jag var där). Det lär också vara skillnad mellan väst och öst inom området;
östra Jotunheimen tycks vara det många svenskar känner till bäst, eftersom de högsta topparna och Bessegen ligger där.

Själv går jag aldrig upp på toppar och vitsen med att trängas med andra på Besseggen förstår jag inte.
Det är också därför många inte förstår att jag 2002 mötte enbart utlänningar med tält första dan, endast två tyskar i slutet av den andra och att jag på en etapp inte mötte någon enda människa. I Breheimen 2001 mötte jag högst 10 personer på stigen under 6 1/2 dag. Skarvheimen? Kommer man bara förbi Iungsdalshytta får man vara ifred
där också. Stora delar av området är f ö utan stigar vilket kan vara för vildrenens skull. Eftersom det kan vara väldigt mycket vatten ännu på 1500 m höjd har jag aldrig provat på dessa trakter.

Vattnet är ju det stora cruxet om man lämnar lederna och jag misstänker att Børgefjell kan kräva en del planering för att slippa våra vad. Det var inte helt trivialt med vattnet på mina båda besök i Reinheimen.

Tycker iaf det var rimligt att påpeka att området är mer anspråksfullt med tanke på att turens längd skulle vara 4-5 dagar.

Med Padjelanta måst du väl mena väster om Virihaure eller möjligen "inre Padjelanta" med Råvvejaure och vad det heter, alltså mellan de två stora lederna. Jag läste på om de senare delarna i Grundsten men när han började tala om "manshögt vide" slutade jag läsa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
seasteel Parkeringsregler Nord-Norge och vattenkvalitet Fjällvandring 6
d.berg Norge sydväst om Storlien - vattensjukt? Fjällvandring 8
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Merckx Norge Fjällvandring 19
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg