Fjällturskidor (även prova telemark)

Hej!

Har läst en hel del här på utsidan och i andra forum men är inte helt säker på vad jag ska välja för turskidor. Står väl mellan Fischer E109, Fischer E99, Åsnes Amundsen FL eller utan FL. Ett som jag vet är att jag ska ha vallningsbara skidor och stålkant verkar också vara ett måste. Mestadels kommer jag att gå på stug- och dagsturer. Kommer nog vilja gå utanför spårade leder, så det kan nog bli en del att gå på skidorna fast jag vill absolut kunna åka på dem när så går. Därmed vill jag ha ett par skidor med bra glid. Fokus kommer vara fjällturåkning men skulle vilja prova telemark och se vad jag tycker om det. Min erfarenhet från utför är minimala och något gamla, c:a 20 år ;) Däremot är min erfarenhet ifrån längd desto bättre.

Vad skulle ni rekommendera?

Hälsningar
Pia
 
Skulle i första hand föreslå

Fischer BCX E 89 med crownbelag. Går faktiskt hyfsat i maskingjorda spår samt i pist och på fjället samt på sjöisar. Däremot lite väl smala i djup skogssnö.
http://www.sportsnett.no/wsp/sports...lname=shop_search_product_txt&input_1=Fischer

Jag har själv både dessa och BCX E109 av rätt sena årgångar samt ett par ca 20 år gamla E99.

Med dina preferenser borde E 89 kunna vara nåt. Fast E109 är naturligtvis roligare i telissammanhang.

Thure
 
Åsnes Nansen eller Ingstad Fjell?

Hejsan!

Jag har vid ett flertal tillfällen funderat på att uppgradera mina 24 år gamla Fischer E99:eek:r just för att få bättre utförsegenskaper. De alternativ som jag framförallt fastnat för är Åsnes Nansen eller kanske ännu hellre Åsnes Ingstad Fjell med deras korta "under trampet" - stighud.

Ingstad Fjell har måtten 84 - 62 - 74, vilket inte är direkt brett i utförssammanhang, men som borde ge en åtminstone ganska så svängvänlig skida. Den ska enligt Åsnes själva vara utvecklad för att ge bra egenskaper både på platten och utförs.

/ Stefan
 
Hej Pia,
jag köpte Fisher E109 förra året och är otroligt nöjd med dem både för fjällturer och annat ospårat och för telemark - om du vill få mer stabilitet för telemarksåkning så kan du använda telemarkspjäxor, tänk på det när du väljer bindning så du kan kombinera efter behov.
Lycka till,
Åsa
 
Hej!

Fischer BCX E 89 är jag lite osäker på, känns som jag lika gärna kan använda mina längdskidor om jag ska åka i maskinpreparerade spår och vallningsbara vill jag nog allt ha. Är bättre att jag kan skylla på mig själv om jag inte får fäste och kan åtgärda det än att behöva införskaffa nya skidor :)

Ja, Fischer E 109 tycker jag låter intressanta. Men vad är då bästa bindningen till den. Hade väl tänkt att fokus var turåkning och därför skaffa pjäxor för det ev. Lundhagspjäxa med BC Rottweiller bindning. Men det kanske är helt fel? Funderar också på hur det är att byta en bidning till en annan på en skida. Vet att det kan eventuellt vara problematiskt p.g.a. hål som förra bindningen gjorde. Hade där fundering att eventuellt byta ut en Rottefella Riva 3 bindning mot en Rottefella®BC-bindning som passar Lundhagspjäxan X-arc. Vad tror ni?

Hälsningar
Pia
 
Byta

mellan NN 75 och BC Rottefella eller BC Salomon är inga bekymmer. Flera av hålen kan du återanvända.

Thure
 
Hej!

Uppfattar jag dig rätt Thure att det passar mindre bra att byta Rottefella Riva 3 bindning mot en Rottefella®BC-bindning?

Hälsningar
Pia
 
Hej!

Uppfattar jag dig rätt Thure att det passar mindre bra att byta Rottefella Riva 3 bindning mot en Rottefella®BC-bindning?

Hälsningar
Pia

Tänk dig för lite. Om du byter till BC-bindning får du en skida som passar utmärkt till turåkning men inte särskilt bra till telemarkssvängar. Jo, jag vet att det går, men det blir inte lika roligt!
 
Hej!

Uppfattar jag dig rätt Thure att det passar mindre bra att byta Rottefella Riva 3 bindning mot en Rottefella®BC-bindning?

Hälsningar
Pia

Jag tror det går bra och har en kamrat som gjort precis så och han gör fina telissvängar. Själv har jag bytt från en Rotefella Super Telemark till en Salomon BC på E99 och blev lite besviken på att det är mindre motstånd mot böj på bakre foten än med NN75 skon jag hade innan. Men Rotefellas BC bindning har högre böjmotstånd.

Med rätt längd på Fischer E109 får du en behaglig allroundskida och den är kul att köra telis på. Skon betyder mycket. Min fru har en T4 plastsko och en Rivabindning och är mycket nöjd utför. På platten är Rotefellas eller Salomons BC-system betydligt mer bekvämt och lättåkt än styvare plastskor och i maskinspår är BC överlägset pga det inte finns bred sula och bred binding som skrapar i snön.

Thure
 
Byta själv

Vad bra då skulle jag kunna byta bindning. En ytterligare fråga då bara. Byta bindning är det något man kan klara själv eller det kanske är bäst att lämna in eftersom pluggning av hålen väl måste göras?

Hälsningar
Pia
 
Ett tips är att linda isoleringstejp runt borren på det djup du tänkt borra. Obra om du trycker på för att komma igenom första lagret och sen hipsvips har borren kommit ut genom belaget. :)
 

Liknande trådar