Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällstav
- Trådstartare Dan B
- Start datum
Inställbara
Stavar som går att ställa in. dom brukar ligga mellan 110 och 140 cm.
Troligen så hamnar du på 115 - 120 cm. Det kan du variera beroende på terräng. Använd det som känns bäst!
Stavar som går att ställa in. dom brukar ligga mellan 110 och 140 cm.
Troligen så hamnar du på 115 - 120 cm. Det kan du variera beroende på terräng. Använd det som känns bäst!
Vandringsstav eller stavar??
??????? Talar du om en stav eller ett par stavar?
De ska nå upp till axeln och ha rejäla trugor.
??????? Talar du om en stav eller ett par stavar?
För tidigt
Du får inte skämta så här tidigt på morgonen!
De ska nå upp till axeln och ha rejäla trugor.
Du får inte skämta så här tidigt på morgonen!
hejsan
håller med föregående inlägg om ställbara stavar.
köp ett par med flipplåsning - inte skruvlåsning.
mvh
håller med föregående inlägg om ställbara stavar.
köp ett par med flipplåsning - inte skruvlåsning.
mvh
Jag slarvade
Trodde det var stavar för vandring, därav svaret.
För skidåkning utanför pistade spår bör dom nog vara betydligt längre. Upp till axeln låter mycket men som jag kommer ihåg från min barndom (60 år sedan) så var dom oftast åtminstone upp till armhålan.
Dan skriver om att de ska användas utanför spåren ,det tolkar jag som utanför skidspår. Mina stavar för det användningsområdet är 150 cm och jag är 170cm lång.
Trodde det var stavar för vandring, därav svaret.
För skidåkning utanför pistade spår bör dom nog vara betydligt längre. Upp till axeln låter mycket men som jag kommer ihåg från min barndom (60 år sedan) så var dom oftast åtminstone upp till armhålan.
Även jag tolkar frågan som relaterat till skidåkning, därav referensen till "spåren" istället för "leder". TS får rätta om vi missförstått hans fråga.
Även jag ansluter mig till rekommendationen att stavarna skall nå upp till axelns översida och ha rejäla trugor för turskidåkning i fjäll eller skog. För motionsåkning brukar jag använda längre stavar, upp till hakan.
Skulle frågan handla om vandringsstavar så skall dessa vara så långa att man har ca 90 graders vinkel i armbågen när man håller staven. För kroppslängd på 175 cm gissar jag att lagom längd på stavarna är ca 125cm eller någon cm därunder.
Även jag ansluter mig till rekommendationen att stavarna skall nå upp till axelns översida och ha rejäla trugor för turskidåkning i fjäll eller skog. För motionsåkning brukar jag använda längre stavar, upp till hakan.
Skulle frågan handla om vandringsstavar så skall dessa vara så långa att man har ca 90 graders vinkel i armbågen när man håller staven. För kroppslängd på 175 cm gissar jag att lagom längd på stavarna är ca 125cm eller någon cm därunder.
Senast ändrad:
Hejsan igen.
Både på skidor och barmark i fjällen rekommenderar jag ställbara stavar, med flipplåsning. Funkar för mej.
Mvh
Både på skidor och barmark i fjällen rekommenderar jag ställbara stavar, med flipplåsning. Funkar för mej.
Mvh
Barmarksvandring:
Förväntar man sig besvärliga vad så är en kraftigare stav att föredra. Materialet får gärna vara torkad björk. Längden: upp till näsan.
Har också sett vandrare med kraftig, skodd bambustav. Såg behändigt ut.
HåkanF
Jag har tidigare genom åren alltid vandrat med en stav av typ björkslana ("Gandalfstav"), men de sista åren med två ställbara vandringsstavar. Baserat på min erfarenhet är två stavar är att föredra vare sig vid lätt terräng, stenskravel eller vad. Just vid vad ger dubbla stavar möjligheten att alltid ha stöd med den ena i botten vid vad av strömmande vatten medan man flyttar den andra staven eller känner sig fram på botten innan man flyttar fötterna (alltid stöd på tre punkter).
Ytterligae en fördel är att jag personligen får en bättre hållning med två stavar, dvs en mer upprätt gång med tyngre ryggsäck vilket ger bättre avlastning mot höfterna.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg