Fjällstation med perfekt läge sökes!

Hej,
jag håller på att planera sommarens fjälläventyr och efter en lyckad vintervecka i Storulvån med vår 1.5-åring lutar det åt något liknande för sommaren, dvs en fjällstation eller liknande (gärna med möjlighet till helpension) med bra läge för inte alltför långa dagsturer på kalfjäll, fjällnära skog och ev. någon liten topp. Eftersom våra bärmöjligheter är begränsade så måste vi dessutom hitta ett ställe som inte kräver någon anmarsch. Och så ska det ligga vackert. Vi är bilburna men tåg är också trevligt. Storulvån uppfyller alla mina krav, men där har vi ju just varit. Saltoluokta (som jag kommer ihåg det) ligger lite instängt för att kunna erbjuda varierande kortare dagsturer i 4-5 dagar. Dessutom är det fruktansvärt långt bort...Jag har tittat på Björnhollia i Rondane och det ser också OK ut. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag är jättetacksam för andra förslag!

Nattåg

är ju praktiskt till Jämtlandsfjällen även från Västra Götaland vill jag minnas.

Vålådalen kanske kan vara det du söker?

Grövelsjön är ju vettigt om ni vill åka bil. Finns alternativ till STF i det området t ex vid Lövåsen, Grövelgården och Storsätra.

Från Stockholm tycker jag inte det är så knöligt att ta sig till Saltoluokta med nattåg men jag kan hålla med dig om att det är lite knogit att ta sig upp på kalfjället. Å andra sidan är det fin miljö även närmre fjällstationen där och lugnare plats än Salto finns knappast med den servicenivån.

Thure

Hej.
Kolla upp fjällstationerna runt sjön Gjende: Gjendesheim, Memurubu eller Gjendebu. Ligger nära väg/ båtplats med fantastisk natur kring.

//Jocke

Kolla in Storulvån, nära till kalfjällen, urtrevlig fjällstation med kanongod mat och väldigt barnväligt där barnen får vara i fokus. Goda möjligheter för längre turer med övernattning i fjällstationerna Sylarna och Blåhammaren. Nattåget går direkt till Enafors sen är det en kortare busstur ut till Storulvån. Var där nu i vintras och helt klart tillbaka till sommaren.

www.storulvan.se

Klarar ni av en anmarsch på 12km så tycker jag Helags är helt perfekt.
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=23558&epslanguage=SV

De har en minirestaurang men eftersom det finns el där så finns det också möjligheter att köpa kylvaror. Toppen runt knuten, fina sjöar i närheten, bastu på fjällstationen...vad mer kan man begära? :)

Jag kan maila ett par bilder om du vill, har ett par sedan förra sommaren då jag var uppe och vandrade med min sambo som då var nybörjare.

Exakt detta svar har jag lämnat på en liknande fråga tidigare... och jag har inte ändrat mig...

Här är rätta stället

--------------------------------------------------------------------------------

Abisko fjällstation måste vara den ultimata utgångspunkten för fjällvistelse med barn. Det finns mängder med intressant i närheten. Om jag börjar västerifrån:

1) Ta tåget tor till Narvik. Hur spännande som helst med stupen ner mot fjorden. Se till att få plats på höger sida på ditvägen och vänster på hemvägen.
2) Ta tåget till Vassijaure. Följ stigen in i Kärkevagge och lek kurragömma bland anna magnifika stenblock och kullar. Tälta på någon mäktig plats. Gå fram till Trollsjön som har Sveriges största siktdjup på över 30 m. Ta den andra stigen till Låktatjåkka och tåget tillbaka.
3) Ta tåget till Låktatjåkka och följ leden till Låktatjåkkastugan. Ät god mat och bo i stugan eller tälta. Nästa dag följer ni stigen ner till Björkliden och tar tåget tillbaka till Abisko.
4) Besök de fantastiska grottorna i Björkliden. Det brukar finnas ordnade turer från Abisko fjällstation.
5) Ta sittliften upp till Njulla. Underbar utsikt över Torne träsk. Tälta ev uppe på fjället vid något litet vattendrag. Liften ner igen.
6) Ta en dagstur söderut till Nissongorsa, en vacker och dramatisk bäckravin.
7) Njut av sällskapet av likasinnade på Abisko fjällstation och rör er i grannskapet, bl a längs jokken.

Grymt!

HåkanF

Rondvassbu fjällstation vid Rondane i Norge kanske kan vara ett alternativ.
Ca 5km enkel vandring till fjällstationen som ligger vid sjön rondvattnet,toppar runt om.

Tack för svar!

Nu har jag lite fler uppslag att arbeta med! I Abisko har jag aldrig varit mer än max en halvtimme, men majjens svar inspirerade och jag ska absolut åka dit och följa upp tipsen. Men jag tror ändå vi sparar det tills sonen är lite äldre, Abisko framstår ju som ett naturens eget sommarland! Rondvassbu och Helags har för lång anmarsh för oss just i år, men nästa år skulle de nog funka. I Grövelsjön har vi också varit, iofs bara på vintern, det är ett bra förslag på lagom avstånd från oss i Västra Götaland... Men Jockemeisters Jotunheimenförslag ska följas upp noga!

Abisko

Hej,

Måste hålla med Majjen. Vi var själva i Abisko förra sommaren med vår då 2.5 år gamla dotter. Det är väldigt nära till naturupplevelserna och man kan själv avgöra hur långa utflykter man kan göra beroende på barnets humör.

Vi tog nattåget upp till Abisko och resan blev därmed inte så lång för henne och den vakna tiden var full av nya upplevelser. Väl där hyrde vi en bärstol på stationen så vi slapp släpa på det också.

Vi spenderade fyra dagar på stationen och gick en dag till Björkliden över Njulla. Övriga dagar spenderades med utflykter till Torneträsk, besök i naturrummet och turer på de stigar som ligger i slinga längsmed Kungsleden.

Än idag leker hon att vi åker till Abisko.....

Har en trevlig tresa.

Vänliga hälsningar
Johan

Jag skulle säga att Sognefjellshytta (som jag passerat på en etapp)
erbjuder ett par turer in i Jotunheimen och minst en
in i Breheimen. Man kunde göra ett par turer därifrån, och sen förflytta sig
några kilometer till Krossbu eller Turtagrø vid samma väg för ännu ett par. Från Leirvassbu (vid biväg till nyss nämnda väg)
bör man kunna göra turer i minst tre riktningar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
mrdanne Dagsutflykt från Kebnekaise Fjällstation Fjällvandring 10
Hagge17 Telenor mottagning Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 12
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
elinjani Temperatur natt aug/sept Kebenekaise fjällstation Fjällvandring 2
middlejoe fin fjällstation med möjlighet till dagsetapper Fjällvandring 4
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
filip_alderin.se Kebnekaise Fjällstation Fjällvandring 6
forslund Burik på keb. fjällstation Fjällvandring 10
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
Leffe357 Husfrun på kebnekaises fjällstation Fjällvandring 1
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
Stilleben TV - Sylarnas fjällstation Fjällvandring 16
AnnikaB Fjällstation för vinterbruk?! Fjällvandring 13
Waster Komma i kontakt med Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 8
johan5588 Turtips !? Med start från Våladalens Fjällstation..... Fjällvandring 0
carl_ Singivagge till Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 16
Per Edvardsson Grövelsjöns fjällstation Fjällvandring 2
TOPTRAIL Midsommarfirande på Kebnekaise Fjällstation! Fjällvandring 2
P.D Dagsturer från Vålådalens fjällstation. Fjällvandring 2
motumba Till Spiterstulen fjällstation utan bil? Fjällvandring 2
Zindy Jobba på fjällstation? Fjällvandring 3
ulfnor Söder om Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 7
Luffarn Nikkaluokta -> Keb. fjällstation Fjällvandring 13
Nyman jobb på fjällstation/stuga Fjällvandring 3
Martin Gidlund Meindl Perfekt! Fjällvandring 1
Charlotte J Läge för vad över Hadditjåkkå? Fjällvandring 4
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
grusbusen Aktuellt läge vid Treriksröset? Fjällvandring 1
Tryggvas Läge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg