Fjällräven sovsäckar?

Jag har två sovsäckar en Marmot med downfill och en Fjällräven med "therm silk padding" Modell: Mummie M15
Jag har nästan bara andvänt min marmot efterssom jag mest är på platser där det är kallt och tort.
Jag var dock i Värmland (på svenska rallyt) i helgen och tog anledningen att pröva min Fjällräven sovsäck som har en komforttemperatur på -15 grader.
Det var inte speciellt kallt om nätterna, lägst -8 och jag sov i tält, hade ullfrote underställ, mössa och thermarest 3,8 cm tjocka liggunderlag. Detta borde vara varmt nog men jag trodde att jag skule frysa ihjäl.....

Någon som vet om det brukar vara så med fjällrävens sovsäckar? Sovsäcken var förhållsvis billig men komfort tempen borde ju hålla i de förhållandena jag hade. Jag undrar om det kan vara fel på sovsäcken?
Någon som har koll på räven?

Sovsäcksförvaring?

Att frysa på natten är det värsta jag vet så därav min fråga. Hur har du förvarat din sovsäck?
Jag har tre rävar och de är ruskigt varma för mig i tunnt sovställ med mössa.

Go Tur

Johan K

Jag skulle det klassa det som ett fall av att vara överklädd och/eller dålig ventilation. Om du har för mycket kläder på dig svettas du och blöter ner isolering etc, om det är dålig ventilation i tältet blir det samma effekt.

Klä av och lufta!

Luft och loft

Isoleringsförmågan beror på hur tjock säcken är. Det vill säga förmågan att hålla luft. Det som kallas loft. Nedanstående är en ganska accepterad tumregel i branschen.

Comfort Rating in Degrees Fahrenheit
Respective Loft Height in inches

40
1.5

30
2.0

20
2.5

10
3.25

0
4

-15 C motsvarar 5 F, vilket betyder att din säck bör vara 3,5-4,75 tum tjock för att klara detta. Observera att det gäller tjockleken ovanpå kroppen. Mäter du hela säckens tjocklek så får du halvera. Öppna annars blixtlåset, lägg på golver och mät.
Du kan väl skriva en rad om mätresultatet.
Jörgen

yakman; sa:
Det var inte speciellt kallt om nätterna, lägst -8 och jag sov i tält, hade ullfrote underställ, mössa och thermarest 3,8 cm tjocka liggunderlag. Detta borde vara varmt nog men jag trodde att jag skule frysa ihjäl.....

Jag köpte en Marmot -9 och testade den i +2 och höll på att frysa ihjäl. Problemet var att jag var nedkyld och utmattat efter dagens aktiviteter. Sen drack jag ingen varm dryck innnan jag lade mig heller.

Efter att ha rättat till dessa kardinalfel så "förvandlades" säcken till en varm och gosig färdkamrat.

Det jag vill säga är att din fysiska status också spelar in på hur varm säcken är.

Frysande fjällräv!

Lite mer info om mystiken kring den "kalla fjällräven sovsäcken"

Förvaring av sovsäck:
När säcken inte används hänger den tort och svalt i källarboden så att inte isoleringen ska bli förstörd.

För mycket kläder på mig?
Jag hade mössa på mig som jag tänkt ta av mig när jag blivit varm, Jag blev aldrig varm! Svettades garanterat inte! Jag hade god ventilation i tältet så att kondensen kunde komma ut.

Kallstart?
Nej! Jag kom från en varm bil och slog upp tältet och lade mig sedan för att sova, det var inte så kallt ute så jag värmde inte upp "absiden" med primusköket.
Från bil till sovsäck tog det ca 5 min.

Re: Frysande fjällräv!

yakman; sa:
Kallstart?
Nej! Jag kom från en varm bil och slog upp tältet och lade mig sedan för att sova, det var inte så kallt ute så jag värmde inte upp "absiden" med primusköket.

En bidragande faktor kan vara att du inte var varm i kroppen, den värme du hade kom från bilen och inte innifrån din kropp. När du då lägger dig har en del av den värmen försvunnit och din kropp är inte uppe och förbränner (speciellt om du är trött) vilket betyder att du inte har tillräkligt mycket värme energi för att värma upp sovsäcken.

kan sovsäcken varit ganska stor för dig ??
kanske för lång ?

testa att se till att röra på dig så du får upp din förbränning och därmed din inre värme innan du hoppar ner i säcken och om den är för lång så kan du testa att knyta ett rep runt den biten som är för lång så att säcken blir lite mindre och därmed mindre att värma upp.

jag hoppas det har varit någon hjälp..

Re: Frysande fjällräv!

yakman; sa:
Lite mer info om mystiken kring den "kalla fjällräven sovsäcken"

Förvaring av sovsäck:
När säcken inte används hänger den tort och svalt i källarboden så att inte isoleringen ska bli förstörd.

För mycket kläder på mig?
Jag hade mössa på mig som jag tänkt ta av mig när jag blivit varm, Jag blev aldrig varm! Svettades garanterat inte! Jag hade god ventilation i tältet så att kondensen kunde komma ut.

Kallstart?

Isoleringen klumpar sig ändå med åren om det är syntet. Dun har längre livslängd om det sköts väl.

Re: Re: Frysande fjällräv!

(Michael Eriksson) skrev:

Isoleringen klumpar sig ändå med åren om det är syntet. Dun har längre livslängd om det sköts väl.

Sovcäcken är ett halvt år gammal....

Tack för tipsen allihopa! Har snackat med Fjällräven och de vill ta en titt på sovsäcken.

Fjällräven och loft

Fråga gärna Fjällräven vilket loft de anser att säcken behöver ha för att klara -15 och jämför med uppgifterna du fick av mig.
Lägg gärna in eventuellt intressanta svar här på Utsidan.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
ostrom fjällräven sovsäckar Bo och sova 22
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
rune1974 fjällräven skule r/s 3 Bo och sova 2
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
peter1969 Fjällräven Himalaya? Bo och sova 2
Raskesven Fjällräven Forest M5? Bo och sova 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg