Fjällräven classic 2009

avslutad210712

Gäst
Förstår inte varför man går FC av någon annan anledning än just tiden. Javisst är det en fin vandring men varför inte då gå den en annan tidpunkt än just när FC går av stapeln.

Bara en liten reflektion från min sida.

Förstår inte varför man går FC av någon annan anledning än just tiden. Javisst är det en fin vandring men varför inte då gå den en annan tidpunkt än just när FC går av stapeln.

Bara en liten reflektion från min sida.

Allt är ju självklart relativt men för egen del så går jag inte för att få en så bra tid som möjligt (ganska orelevant faktiskt). Jag går för att det är ett trevligt arrangemang under fina förhållanden, man träffar många nya människor (man behöver ju inte vara folkskygg bara för att man ska till fjällen) och för oss som inte riktigt känner oss hemmavana vid fjällen eller beredda på en veckolång tur i otrampad terräng är detta ett ypperligt tillfälle.

Förstår att ni som är lite mer varma i era fjällkläder dissar FC, men alla är vi nybörjare någon gång :)

En reflektion från min sida.

avslutad210712

Gäst
Allt är ju självklart relativt men för egen del så går jag inte för att få en så bra tid som möjligt (ganska orelevant faktiskt). Jag går för att det är ett trevligt arrangemang under fina förhållanden, man träffar många nya människor (man behöver ju inte vara folkskygg bara för att man ska till fjällen) och för oss som inte riktigt känner oss hemmavana vid fjällen eller beredda på en veckolång tur i otrampad terräng är detta ett ypperligt tillfälle.

Förstår att ni som är lite mer varma i era fjällkläder dissar FC, men alla är vi nybörjare någon gång :)

En reflektion från min sida.

Nej jag dissar inte FC utan kommer att gå det själv och då troligen nästa år *L*

Var bara det att jag är lite "rädd" för att om man går FC så är risken att man försöker gå fort just för tiden och jag tycker att sträckan är värd både en, två och tre långa raster utan tanke på just tiden. Är faktiskt en av de sträckor jag tycker är absolut bäst för ovana vandrare av flera olika anledningar.

Vi ska gâ den men startar pâ lördagen.
För vâr del är det en kombination av âldersnoja och sista övningen för dottern innan inryckning.
Ska bli kul att testa en sâ pass ovanlig form av fjällvandring och samtidigt passa pâ att gâ en sträcka jag inte gâtt tidigare.
Vi har en grovplanering som ger oss 4 dagars vandring, men tar det 5 sâ gör det inget. Planeringen är bara för o veta ungefär hur mycket nötter och hundmat som gâr ât :)

Rekrytering

Har för mig att ett av Fjällrävens syfte med detta arrangemang är att locka fler människor att börja vandra (så man får sälja mer utrustning), inget fel i det. Men har man gjort någon uppföljning och tagit reda på hur många som går denna vandring som sitt första besök i fjällen och som sen fortsätter med fjällvandring.
Det finns ju alltid en risk att såda jippon som bara växer och växer tills lut i stället skrämer bort folk från fjällen. Har man inte rätt inställning, är ovan och kanske lite halvtaskig utrustning och sen lockas med i ett för högt tempo kan det ju bli en plågsam upplevelse av fjällen....ont överallt, skavsår, stressad, blöt osv....

En tanke bara !!!

Håller med :)
Jag ser det som en större utmaning (och svårare) att inte bli stressad, gå och njuta och gå in på brons än att gå på guld under 24 timmar.

Vad jag sett på hemsidan är det 3, 4 resp. 5 dygn som gäller för guld-silver-brons.
Finns det någon inofficiell tävlingsklass där det krävs 24 timmar för guld?

Vad jag sett på hemsidan är det 3, 4 resp. 5 dygn som gäller för guld-silver-brons.
Finns det någon inofficiell tävlingsklass där det krävs 24 timmar för guld?
Inofficiellt eller inte, men många löpare (och vansinnigt snabba gångare) har som mål att göra sträckan under 24 timmar.
I år finns det dessutom ett annat mål för många (om man läser forumet på FC´s hemsida), nämligen att göra hela sträckan på ett och samma dygn (första start är 03:46). Men men visst, vare sig du kommer in på 11 timmar eller 71:59 timmar så får man guld.

3:e gången

På Fredagen klockan 09.00 står jag på startlinjen för 3:e gången.

Målet är även denna gång är 3 dygn men jag satsar på 2 dygn.

Jag tycker att det hela är ett mycket bra event även om målet är att sälja utrustning.

Jag har träffat mycket folk som aldrig ha varit i fjällen tidigare när de startar i FC och de har kommit tillbaka.

Själv har jag nu haft 2 års uppehåll (skada & Kina resa) & ser fram mot att träffa alla jag lärt känna där igen.

Jag tror att det är precis som i alla vandringslopp att man sporras att gå fortare när fler är med och det gör mig inget. Jag går alltid lika fort.

Jag tror att FC är en bra inkörsport till att våga vandra i fjällen & många tar det väldigt lugnt badar & bastar under vandringen.
Framför allt är det många från andra länder som kommer hit till Sverige bara för att deltaga i FC.

Det är nu svårt att få tag i en startbiljett om man inte anmäler sig riktigt tidigt.

MVH
zzeezz

FC Premiär!

Start: Fredag 1700, nedräkningen har börjat!
Målsättning: En härlig naturupplevelse

Några fler med samma starttid?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg