Fjällkamera

För närvarande använder jag en Canon IXUS 30 som fjällkamera. När jag köpte den var mina "krav" i turordning
1) liten och lätt
2) stor LCD-skärm
3) inte för dyr
4) hållbart batteri
Det första och tredje kravet uppfylldes mer än väl. (Nya IXUS-modeller var på gång och de äldre reades).
Stor LCD-skärm: tja... då fanns många kameror med mindre skärm.) Hållbart batteri.. nej, knappast.

Det börjar kännas som det är dags för att pensionera min IXUS 30. Idag skulle jag däremot ändra prioriteringen en aning. Vilken eller vilka kameror rekommenderar ni enligt följande prioriteringslista?:

1) liten och lätt
2) hållbart batteri
3) stor LCD-skärm
4) inte för dyr

undrar HåkanF

tja, varför inte gå upp till samma kamera fast nyare.. tipset är att gå på ixus 65 med anitskak, ligger vettigt i pris och det blir kanonbilder.. (med mina mått mätt..)

Jag tycker att systeminstegsmodellerna överlag är bra. Nikon D40, Canon EOS400D, Pentax K100 är bra och prisvärda modeller. Nikon D40 kan man nu få för under femtusen kronor med objektiv och skillnaden till en kompaktkamera är stor. Naturligtvis är en systemkamera något större men de jag nämnde är ändå förhållandevis kompakta och lätta. Fördelen mot kompaktmodeller är främst att systemkameror är utrustade med betydligt större sensorer vilket medger mindre brus ffa på högre iso-tal. Dessutom är ju en systemkamera "av naturen" flexibel. Med två batterier klarar du med säkerhet 1000 bilder, troligen betydligt fler såvida man inte använder displayen allt för mycket.

Om du trots allt vill ha en kompakt så är t ex fuji finepix F30 ett bra och mycket prisvärt alternativ. Med tanke på priserna på systemkameror tycker jag inte att s k "långzoomar" är något bra alternativ egentligen eftersom man får dras med såväl systemkamerornas nackdel; storleken, såväl som digitalkompakternas stora nackdel; den lilla sensorn.

/David

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg