Fjällkängor

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag har ett slags osunt förhållande till mina 10 år gamla Lundhags Militär. I princip tycker jag inte att de är speciellt bra skor. Jag menar de är inte speciellt sköna, fungerar inte jättebra med stegjärn och ger inte riktigt så bra stöd som man skulle kunna önska. Klätterpassager med "skidkanter" på skorna är heller ingen höjdare. Samtidigt har jag faktiskt inte sett någon känga som verkar bättre.

Lundhagskängorna har trots allt aldrig hindrat mig att ta mig upp på de toppar jag velat och de är tillräckligt OK att gå i för att inte ge skavsår så jag behöver nästan aldrig tejpa fötterna. Dessutom har man sällan orsak att tveka inför bäckar och små myrar vilket jag tycker är viktigt i svenska fjällen. Det har snarare varit regel än undantag att jag är en av de mer torrskodda i sällskapet oavsett om de övriga har goretexkängor eller gummistövlar. Till sist har skorna hållit sig hela på ett föredömligt sätt. Inga kvalitetsproblem som ställt till det.

Men nu börjar det ändå, pga slitage, bli dags att skaffa ett par nya kängor. Då undrar jag givetvis vilken som är den optimala kängan för blandade fjällturer t ex i de stora lappländska nationalparkerna. Det vill säga en skön och tålig sko som håller foten torr trots hällregn, vad och myrar, som fungerar bra med stegjärn till glaciärpassager och som ger bra stöd på blockterräng och toppturer. Finns den? Är det kanske ännu en Lundhagskänga? Har någon i detta forum har hittat den ideala skon?

Håkan

Björn Olsson

Gäst
Jörnkängan

Om man nu vill ha en cellgummikänga så tycker jag absolut jörnkängan är att föredra framför lundhags.
Jörnkängan verkar vara en helt annan kvalite än lundhags, gummit handvulkat istället för maskinvulkat, ovandelen sammansydd med nederdelen med tre sömmar istället för två m.m.
Själv föredrar jag hårda isolerade kängor framför sladdriga cellgummi-kängor, heller blöta kängor med stadga och komfort än tvärtom, har nu ett par Crispi Makalau som jag är otroligt nöjda med.
Ha det
Björn

Håller med + funderingar

Jörnkängan är definitivt ett steg uppåt från Lundhags trots att det egentligen är samma grundkonstruktion.

Jag använder Jörnkängan modell 95 med de kraftigare Skywalksulorna. Dessa är visserligen styvare än vibram men är lite halare att gå med. Det som mest skiljer från Lundhags är stötdämpningen som är betydligt bättre i Jörnkängan.

Annars är jag själv sugen på Salomon Mountain 8...den är tillräckligt styv för att fungera med stegjärn och för att "kanta" på brant snö. Däremot saknar den fuktskydd.

En värstingkänga är Boreal Super Latok som har recenserats i Backpacker (tror jag). Där anses den vara perfekt för trekking i oländig och blandad terräng med tung packning. Den har fungerande fuktskydd och bra ventilation. Kanske är den för styv...

Funderar,

Johan

danielmelin77@hotmail.com (Daniel)

Gäst
Meindl!!

Jag har ett par Meindl Taiga som jag är väldigt nöjd med, införskaffade dem förra året och har hunnit med både Kebnekaise och Sarek i år. Man är torr om fötterna i alla väder och skon är otroligt stabil i blockterräng. Ett litet minus är att man kan få ont i fotleden med den, ett visst tryck kan förnimmas på en del, det råkade jag ut för förra året, men inte i år trots längre och tuffare vandring.
Vet ej hur det är med stegjärn, har inte behövt forska i den frågan, men att gå i branta snöfält är inga problem i alla fall.

Hälsning Daniel

Gäst
Salomon kan vara något

Johan Rundberg funderar på Salomons Super Mountain 8 och det tror jag kan vara ett bra val för dig. En annan modell från Salomon som är lite mer gå-vänlig är modellen STL 8 som är Salomons styvaste SuperTrek-modell, dvs steget under SM 8. Jag hämtar mina på onsdag och de kommer att bli mitt förstaval för tuff vandring framöver. De är otroligt styva för att vara vandringskängor vilket tillåter remstegjärn, men har mycket bra rull i sulan. Sitter som hand i handske på min fot. Om jag inte är felunderrättad är modellen utrustad med någon tex-variant mellan ytter- och innersko. Iofs inte något som styrde mitt val, jag kommer i vilket fall att värma in Nikwax med hårtorken det första jag gör. Kika på den. Kanske lite väl alpin i sitt utseende, men kvaliteten verkar hög. Min erfarenhet av Meindl (två olika modeller och ett antal vandringar/bestigningar) är ett trasigt knä och domnade tår, så från mig får du ingen påhejare av deras modeller.

Salomon har tidigare brottats med kvalitetsproblem, men detta ska vara undanröjt i och med år 2000:s modeller. Jag återkommer med rapport efter Rondane i september.

Gäst
Damasker!

Testa gärna Mindl, LaSportiva, Garmont, Scarpa eller Boreal eller några andra bra kängor (Rockport är lite veka). Men skaffa i såfall bra Damasker. Jag testade nu i sommras och det funkade utmärkt. Det är sällan som skafthöjden ställer till problem om man har bra damasker. Jag höll mig faktiskt torrare med mina Boreal och Damasker än polaren med Lundhags Alaska.

/Björn

Damasker

Hej !
Håller med om det där med damasker. Jag föredrar själv kängor med lågt skaft vilket ger flexibilitet vid branta toppturer istället för kängor med högt skaft som ger vattentäthet vid vadning.

Jag skaffar hellre ett par bra damasker i Goretex eller cutan (klättermusens) för bra vattentäthet vid vadning.

Hälsar, Mats

Meindl-tveksam

Köpte 1 par Meindl island pro ifjol,dom är supersköna.Man slipper skavsår osv,men vulkningen mellan sulan och lädret släppte på förra turen.Med resultatet att runt släppytan såg man att lädret sög åt sig fukten.Går väl iofs att laga med liquesole eller aquaseal,men håller inte i längden.En kompis till mig råkade ut för samma sak redan efter 4-5 dagars vandring med sina "island".Nu har dock garantin gått ut annars har jag hört att det inte har varit några större problem med reklamationer till Meindl.Har oxå fått rekommendationen att kolla närmre på Scarpas kängor.Ngn som har bra erfarenhet av dessa,isåfall vilken modell.Vandrar mkt i blockterräng på vestlandet,Norge,skulle oxå vilja ha möjligheten att använda stegjärn på dom nya kängorna..

Erfarenheter av Meindl

Mina Meindl Island är nu 4 säsonger gamla. Gore-texen är inte tät längre. Det hjälper inte hur mycket jag fettar in skorna, de läcker ändå. Nackdelen är att fodret tar lång tid att torka när det väl blivit vått. I somras gick jag tre dagar med drypande fötter. Men bortsett från det är de jättesköna. De håller formen perfekt även genomvåta efter många mil med tung packníng.

En annan aspekt om man skall klättra är att sulan blir ganska hal (hård) när temperaturen kryper under noll tycker jag. Men å andra sidan är sulan mycket slitagetålig.
/Olof

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg