Fjällförare?

Jag skulle gärna kombinera enklare klättring med fjällvandring men är inte så sugen på att ta mig vatten över huvudet.

Hur hittar ni information om hur och var man bestiger olika toppar i vår fjällvärld?

Jag tycker t ex det vore suveränt att klänga mig upp på Pierikpakte[1]och beundra utsikten någon gång i framtiden. Nu vet jag dock inte mer om topparna än det lilla jag kan utläsa ur Fjällkartan eller min Grundsten-bok. Är det bara att ta med ett par quickdraws, en isyxa och hoppas på att det inte blir värre än 4+ ? :)
(ok då, jag tenderar att överdriva ibland)

Hur gör DU?

Jag har sett någon blänkare här på Utsidan om vad jag tror var en kommande förare för delar av Stora Sjöfallet.

[1] Jag har inte kartan med nya stavningen i närheten.

Projektet med förare över området kring sjöfallet är nedlagt...men misströsta inte det blir istället förare över hela övre Luleå älvdal från Jokkmokk och upp till Akka, eftersom vi har nästan all vår klättring inom området och då är det lika bra att samla ihop det.

Sommarföraren blir i dagsläget mest sport- och klippklättring, föraren är mångt och mycket ett enmansprojekt och projektledarens nerver är inte riktigt i form att nytura Karnjelapaktes nordvägg...

Vinterföraren blir en blandning av isklättring och toppturer, men det finns väl inget hinder att gå toppturerna till fots på sommaren.

Ha bara inte för mycket hopp på dom förarna, det är som sagt var mycket enmansprojekt och det är oerhört mycket jobb bakom varje klippa och ledbeskrivning. Området är stort som Belgien och jag kan bara gå igenom en bråkdel av det som är möjligt. Är det någon som har bidrag på turtips så emottages detta varmt...

Iallafall så har Utemagasinet haft en del bra reportage genom åren på, ta en heldag i arkivet på ditt lokala folkbibliotek så hittar du säkert en hel del. På internet finns det också lite att läsa, främst riksgränsen, kebne och sarekmassiven är hyfsat bra beskrivna liksom Akka

Vänliga hälsningar
BjörnS
GellivareKK

Gamla kebföraren

Det finns en mycket gammal kopierad histora som jag tror skrevs ngn gång på 60-talet som beskriver klätterleder främst i och kring fjällen kring Kebne. Man kan få en kopia genom Svenska Klätterförbundet. Den är inte det bästa som förare betraktat, men det finns trots allt många lättare leder att ta sig an i våra fina berg.

/Micke

Syltraversen

Åk till Sylarna och gå syltraversen, hur mycket som hellst skrivet om den här på Utsidan. Täcker inte det finns mycket klättring att göra där... Dessutom kan du få bra tips / Hjälp / stöd från fjällstationen

Mvh
/föhl

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg