Fjällen Vandring

HejsanHejsan! :)

Jag ska upp med några släktingar och vandra till sommaren, eller rättare sagt i början av Augusti.

Nu sitter jag därför och letar efter lite leder som kan vara spännande att gå på, vi hade tänkt vandra uppe på antingen Kungsleden eller innut i Sarek. Jag själv har aldrig varit där uppe utan endast varit vid sylarna, men de andra har varit där för längesedan och har gammla kartor över området.

Vad jag har förstått på de andra som vill med vill de gå en så kallas "rundtur" så vi kommer tillbaka till den fjällstationen vi börjat vid,

Vi har tänkt vara ute och vandra ca 5 dagar, lite beroende på vilken tur det blir.

Efter att ha kollat runt lite hittade jag en tur på kungsleden: Abisko Turiststation--Abiskojaure--Alesjaure--Unna Allakas--Abiskojaure--Abisko Turiststation

Är det någon som har gått hela den rundan eller någon av ettaperna som kan ge tips om hur där ser ut?

Eller någon som har ett helt annat förslag? Eller kanske en länk till något annat forum där de tar upp ungefär samma fråga? Är öppen för alla förslag :)

Gärna förslag på hur vi kommer ut till leden med, Vi kommer flyga från Skåne och sedan vet jag inte mer, antingen till Kiruna eller Gällivare, vilket blir bäst tror ni? Och hur tar vi oss lättast ut till leden därifrån?

Tack på förhand! // Fredde

Ska ni bo i tält?
Då kan du gå ungefär den tur du föreslagit men från Unna Allakas gå till Riksgränsen. Då kan du ta kvällståget tillbaka till Abisko.
Har gått ett par av etapperna 2003: http://ulf.ueh.se
Att gå Abisko-Abiskojaure 2 gånger på samma tur känns lite trist. Du kan även gå från Unna Allakas till Abiskojaure sedan väster om Abiskojaure in i Kårsavagge och kanske vidare upp till Låktatjåkko för en lyxig avslutning på turen. Sedan vandring ner till Björkliden och tåg till Abisko, eller gå till skidliften och åka ner till Abisko, men det blir längre.

Till Abisko är det lätt att åka tåg, från Stockholm, Luleå eller Kiruna.

Sarek är ganska uteslutet på 5 dagar, minst en vecka.

/Ulf

avslutad210712

Gäst
Har gått alla sträckorna förutom sträckan mellan Unna Allakas och till drygt en mil ovanför Abiskojaure.

Om du vill ha förslag på andra strräckor så är det som nämts tidigare bra att veta om Ni tänker gå med tält eller sova i stugor.

Kungsleden eller Sarek? Hmm...

Du väljer mellan det lättaste/säkraste och det mest otillgängliga/osäkra. (Nej, jag skrev inte farliga.)
Mitt tips: Glöm Sarek. Tiden är för kort.
Det första du måste bestämma är stugtur eller tälttur. OM du bestämmer dig för tälttur är Abiskotrakten perfekt för några dagars vandring. Mycket intressant finns nära intill. Det är aldrig långt till hjälp och skulle man - mot förmodan - tappa bort sig så är det bara att gå norrut så kommer man till vägen på en dag.
Vill du bli inspirerad av denna del av fjällvärlden och få lite tips på vandringssträckor och tältplatser så kan du läsa min artikel om två av mina vandringar i dessa trakter.

http://www.utsidan.se/cldoc/972.htm

Lycka till.

HåkanF

Tack för tipsen :)

Jag försökte komma på allt jag skulle ha med men tydligen glömde jag var vi skulle sova..

Men jag hade tänkt vi skulle sova i tält :) Fast skulle där vara stugor under ledens gång är det ingen omöjlighet att vi går in om där..

Ska kolla lite på det ni har föreslagit, skriv gärna mer om ni kommer på något :)

Sen menar jag att vi skulle vandra där ute 5 dagar, och ha två dagar till transport, så en hel vecka är vi borta sammanlagt. Vi har ändå en bit att åka för att komma upp där..

//Fredde

Senast ändrad:
(klipp)det mest otillgängliga/osäkra. (klipp)
http://www.utsidan.se/cldoc/972.htm

Lycka till.

HåkanF

Njaa, kan verkligen diskutera. Sarek är absolut inte otillgängligt utan ganska enkelt att nå. Det är väl därför som det är så smockat med folk där på somrarna...Dessutom långtifrån mest "osäkert" (nej, du skrev inte farligt ).

Lite OT, men jag nappar alltid på det betet ;).

I övrigt håller jag med dig om Abiskoområdet, verkligen fint. En intressant tur är upp till Riksgränsen, söderut till Hoiganvagge, följa dalen ner till Kamajåkk, gå över på någon av broarna, fortsätta förbi Kartevare och upp i Pallinvagge mot Tältlägret och sedan till Abisko.

Har gått hela sträckan sånär som upp i Pallinvagge (för mycket snö när vi var där i september). Vi gick istället ner i dalen förbi Abiskojaure och sedan upp till Tältlägret från andra hållet.

Fin turbeskrivning du hade i länken :).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
Diem Vandring i Fjällen eller i Norge Fjällvandring 12
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
KLAGER Nya böcker om vandring i fjällen Fjällvandring 11
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg