Fjällen och ettåring

Jag är på väg att bli pappa för första gången och har lite funderingar på det här med barn och fjällen. Inte nu men nästa sommar tänkte vi ev. vandra med vår parvel och tänkte höra om era erfarenheter.

Jag antar att det finns någon här som har erfarenhet av att vandra med barn, även små sådana. Får man finna sig i att hålla sig till dagsturer eller funkar det med lite längre vandringar upp mot en vecka? Isf. vad kan man tänka på? Utrustningsmässigt osv?

Tack på förhand

/Markus

Jag är i en liknande situation som dig men vår kille är strax ett år nu. Vi har gjort diverse turer med honom, den första när han var runt tre månader upp på Sjnerak i Kvikkjokk där vi tältade en natt.
Sammantaget har det aldrig varit något problem med att ha med honom, man får bara anpassa sig efter hans krav och förutsättningar. Problemet är att de förändrar sig ganska fort under första året. När han var 3 mån var han nöjd med att ligga i tältet och jollra men nu (10 mån) skulle han förmodligen klättra på väggarna ganska snart. Nu i vinter har vi gjort halvdagsturer, det är inte shysst att byta blöja i -25... 3-4 timmar i pulka eller bärstolen och sedan hem för mat och byte har funkat fint. Han sommnar oftast ganska snart men gillar bärstolen bättre eftersom han blir mer delaktig.
Vi har inte varit ute på några strapatser längre än 3 dagar. Det blir framförallt problem med blöjjorna, alltså de fulla som ska bäras tillbaks. Visst skulle man kunna ta med sig tygblöjjor som man tvättar efterhand eller se till att gå en sådan sträcka att man kan släppa av dem varannan dag eller nåt sådant.
En annan sak är just rastlösheten, vår kille är väldigt nyfiken och det ska helst hända saker hela tiden. Att sätta honom i bärstolen och knalla 5-8 timmar per dag i en vecka skulle inte uppskattas. Det skulle nog funka med en massa gnäll och skrik men man måste ju fundera lite på varför man drar med dem. Det ska ju helst ge nåt för dem också. I sommar planerar vi att ta oss till en mer avlägsen stuga (tex Staloloukta eller Tarraloupal i Padjelanta) med flyg och sedan göra ett par 2-3 dagars turer därifrån.

Tänk på att lägga en ambitionsnivå som passar alla turens deltagare.

Vandring/tältning och små barn

Hej,

Jag var med min dotter (då 3 månader) på Gotska Sandön. Att ligga i tält och amma med ömma bröst och fortfarande eventuella fysiska sviter från förlossning etc bör diskuteras igenom i familjen ;-)

I sommar åker vi med vår nu 2 år gamla dotter till Grövelssjön (STF site) och kommer att göra dagsutflykter. Vi har också med vår då 3 månaders gamla bebis. Vi har bärstol och babybjörn till den lille. Sen har vi en väldig ändamålsenlig cykelvagn som jag kan ha "skacklar" och avbärarbälte till som jag själv kan dra på stigar. Hjulen är 20":s så kan bör funka. Vagnen är kittad med 5 punktsbälten och en specialhängmatta för den lille, som dock inte bör ligga i timtal i en sådan men 45 minuter i taget bör går bra. Grövelssjön ligger bra till också för det faktumet att det inte är så långt att åka, 6 timmar. Och vi får direktkontakt med fjället. Det är också möjligt att bo på fjällstationen med helpension om man vill, men också bo på fjället i tält och köra egen mat såklart. Basidén är att kunna göra "helt om" om det strular till sig med små barn. Den tilltänkta kul och äventyrliga resan kan bli ett fatalt misslyckande annars.

xaphod; sa:
Nej, det är ju mest bindväv, papper och det där mjuka vätskebindande materialet. De måste ju brinna hur bra som helst, eller i alla fall smälta ihop till en liten klump??

haha.. jag har inte använt blöjor på ett tag men förr så hade man ju "snibbar" å dom var ju i plast..

Det där absorberande materialet - är det bra att elda det hursomhelst? Det är ju t ex inte bra att få på huden (enligt min bror som gör delar till blöjtillverkningsmaskinerna).

Mitt grundtips för lyckat friluftsliv med barn är att göra mycket småutflykter hemikring. Då kan ni komma underfund med hur tältning funkar, vad en lagom dagsettap är osv. En annan grundregel är att ha en plan B om det blir busväder, sjukdom e dy. Planera för det båda vad gäller avstånd och budget.

Vår son fyller fem i sommar. Hittills har vi bara vara ute under en natt, när vi burit all packning+barn. Med barnvagnen med blir det några nätter, med cykelkärra och cyklar några veckor. Ska man vandra flera dagar kan man lägga upp turen så man passerar soptunnor och affärer, så slipper man bära så mycket. Kan vara svårt på fjället dock...

Vi har tänkt att besöka något fjäll i sommar och tänkte ta 1-2 dagar på oss till en fjällstation, bo där några dagar med dagsetapper, och sedan gå till bil/tåg igen. Tror vi klarar 5-7 km per dag, om han får åka på någons axlar då och då. Han får så "ont i benen" om terrängen är för plan. :)

Mycket tips finns om du söker här. Tror dock ingen har nämnt ätvantar. Vi har med ett par stickade fingervantar som han har på sig när han äter (när det är kallt). Då blir han inte så kall och kan gegga (förr) eller äta (nu) själv. Vantar får sköljas upp när de blir för läbbiga och torkar snabbt om man har dem på magen när man går.
/Stina

cykelstina; sa:
Det där absorberande materialet - är det bra att elda det hursomhelst? Det är ju t ex inte bra att få på huden (enligt min bror som gör delar till blöjtillverkningsmaskinerna).

Ingen aning om det är bra att elda hursomhelst. Men säkert är det något kemiskt där så man ska säkert ha god ventilation när man eldar. Men när man eldar sopor står man helst inte och inhalerar röken. Intressant om att det inte är bra att få på huden, eftersom det ligger så nära barnrumpan? Men det täcks ju av dubbla väver runt det absorberande materialet som ser ut som bomull med nåt kemiskt i kristallform som binder vätska. Men jag är iaf övertygad om att det brinner bra!

nu låter du som mina grannar på landet, antingen gräver man ner det eller så eldar man upp det med diesel och gamla däck.. syns det inte så finns det inte.. jag vet inte hur lätt det är att elda upp en nersketen blöja.. man skall nog ta med blöjorna tillbaka, allt man tar ut skall tillbaka hem.. det ligger tillräckligt mykke skit i naturen!

Friluftsbarn brukar inte innebära några problem, så länge man tar det lugnt, tvärtom, MEN ska ni till fjällen så tänk på att små barn kan vara mycket olika känsliga för mygg och knott. Ett av våra såg ut som böldpest och fick feber efter en natt när det fanns fler myggor innanför än utanför myggnätet. Det var inte roligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg