Fjällcykling-- lämpligt??

jag kan pga fotskada inte fortsätta vandra i fjällen, (hemska öde!!) men jag vägrar sätta mig och bara titta i utemagasinet med blanka ögon. men cykla går fortfarande utmärkt! Så jag har köpt (på blocket) en rejäl fulldämpad endurohoj (raleigh M7000) och provat den i väl kuperad terräng och den klarar det mesta verkar det som.
Frågan är om det är lämpligt att cykla runt i kära jämtlandsfjällen, helags, gåsen, sylarna och ner till storeriksvollen mm. har aldrig sett ngn hoj där men kan inte hitta någonstans att det är otillåtet? har kollat naturvårdsverket och årekommuns hemsida
jag vill absolut inte göra åverkan på naturen utan tänker använda hojen som mitt "invalidfordon" i stilla mak och kanske med en enhjulig släpkärra typ BoB Yak ta mig runt och återigen få mumsa fruktsoppa på blåhammarn.
Nån klok en med kunskap i ämnet fjällcykling efterlyses som moraliskt stöd
ulf L

Storulvån själva har ju cykeuthyrning så det är nog knappast förbjudet att cykla där...
Är däremot tveksam till att ha kärra på hojen då det blir ganska "brötigt" på en del ställen och man måste gå av och leda cykeln.

Jag har cyklat från Storulvån mot Helags. Fick avbryta vid Gåsen och snedda över till Sylarna pga av det lömska fjällvädret. Sen fortsatte jag leden tillbaka till Storulvån. Det gick utmärkt och rekommenderas.
Innan jag gav mig ut kollade jag upp så att det var tillåtet och det var det.
Min personliga åsikt är att det inte finns relevanta invändningar mot cykling i terräng. Bara man visar lika mycket hänsyn som andra som är ute, inte skräpar ner, cyklar normalt (dvs inte tvärnitar) etc.
Att ha med sig cykelkärra gissar jag dock är ganska bökigt.

http://www.imba.com/about/trail_rules.html

jag vill absolut inte göra åverkan på naturen .... kanske med en enhjulig släpkärra typ BoB Yak ta mig runt och återigen få mumsa fruktsoppa på blåhammarn.

Enligt ett otal studier påverkar inte cykelhjul mer än fötter, så någon risk för att du skulle skada naturen mer än vandrare gör är det inte, så länge du håller dig på stigarna. Det är bara att åka. Det finns en hel del stigcyklister som har hojat "jämtlandstriangeln". Googla ;)

Problemet med att hoja i fjällen är att få med sig bagaget. Bitvis kan stigarna vara ganska tekniskt krävande, och ju mer bagage desto sämre balans och teknik får man. BOB Yak går väl att använda på grusvägar och körvägar men knappast på steniga stigar eller spänger. I jämtland skulle du med största sannolikhet få baxa eller bära den lång stycken, och det vore oerhört ansträngande.

Vi har hojat mycket med BOB, de är underbara för väg (ingen vikt på ramen), och skulle, för egen del, inte ens överväga att använda BOB på stig. Istället skulle jag satsa på absolut minimalistiskt bagage fäst på sadelstolpsräcke.

Enligt ett otal studier påverkar inte cykelhjul mer än fötter, så någon risk för att du skulle skada naturen mer än vandrare gör är det inte, så länge du håller dig på stigarna. Det är bara att åka.
Bra att veta, där fick jag en av mina föreställningar motbevisad.

En sak jag funderat på (OT) är om moderna vandringsskor/kängor nöter mer än vad äldre tiders skodon gjorde? Tycker nednötningen av vissa delar (triangeln, Nikka-Kebne, Abiskoområdet) gått så fort sista tiden. Har turismen ökat så mycket, eller är supergreppsulorna ett problem? Jfr hur dubbskor kontra vanliga joggingskor nöter på berghällar.

Nån som vet?

Många gamla materialvägar (som finns i vissa fjällområden) som använts av arbetsmaskiner av olika slag lämpar sig nog väl för cykling. Då behöver man heller inte vara orolig att köra sönder ett vackert kalfjäll. Fast det är klart, känns kanske inte som lika mycket vildmark då...
Å andra sidan lär ju kärra inte vara ett problem då.

Vilka studier?

Enligt ett otal studier påverkar inte cykelhjul mer än fötter, så någon risk för att du skulle skada naturen mer än vandrare gör är det inte, så länge du håller dig på stigarna.

Är det någon som vet var man kan få se dessa studier? Vore intressant att läsa vad som står där och vilka som har gjort studierna. Vill bara vara lite källkritisk här inget mer.

Mvh// Martin

Vet inte vart du hittar dem men någonstans här på sidan finns det ett svar med länken inlagd.
Den som SÖKER kanske finner!

njaaaa

Jag kollade självklart båda länkarna redan innan jag skrev mitt inlägg, men eftersom jag inte hittade de undersökningar jag sökte så vart jag inte nöjd. Vad jag däremot hittade var en diskussion om det var lämpligt att cykla kungsleden eller ej och den andra länken ledde mig till en internationell cykelsida med en lista över regler för crosscountrycykling. Men kanske finns där något mer att finna. Jag ska leta igenom sidan och se vad jag hittar. Sen kan jag ju lägga upp en länk som leder till de undersökningar som jag och kanske andra är intresserade av.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg