Fjällämmel attack.....

Hej !

Kom precis hem ifrån en vandring i Jotunheim och förutom fina naturupplevelser så har jag några märkliga händelser som jag undrar över.

Kom gående på stigen då jag fick höra ett skrik och en liten varelse kom skuttande emot mig, den stannade på meters avstånd och fortsatte att skrika häftigt, jag blev förvånad och sträckte fram min vandringsstav försiktigt nära lämmeln, till min förvåning så blev den ej rädd utan skrek ännu högre och ställde sig på bakbenen och "boxade" emot staven, jag drog tillbaka staven och den ilskna varelsen fortsatte att skrika och sprang vid sidan om mig och iväg.......

Vaknade i mitt tält på morgonen och fick se att någon hade ätit upp alla russin ur min portion havregrynsgröt som jag hade glömt utanför mitt tält, den var dock väl tillsluten i en en liters påse, den hade alltså ej rört havregrynen, bara russinen.........

Har någon varit med om något liknande ?

hade du mycket torkad svamp med dig?

.. skämt åsido... har aldrig varit med om liknande, men ska själv till Jotunheimen om drygt en vecka. Berätta gärna lite mer var du gick och hurdan snö, vatten och myggsituationen är i år.

Nja, inte med en lämmel på de senaste 10 åren, men:

5635b3d6f679873f454a8e175fcc0d74.jpg

hade du mycket torkad svamp med dig?

.. skämt åsido... har aldrig varit med om liknande, men ska själv till Jotunheimen om drygt en vecka. Berätta gärna lite mer var du gick och hurdan snö, vatten och myggsituationen är i år.

Startade i Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen via Glittertind (2469) i extremt dåligt väder, Galdhöpiggen (2470) i växlande molnighet, mycket folk men fantastika vyer - Leirvassbu - Olaysbu - Gjendebu - Memurubu via Bukkelägret - Gjendesheim via Besseggen, mycket folk men förstårligt, vyer av absolut världsklass på denna sista sträcka....

Knappt några mygg alls, vaden var inga problem, lätt snövandring på en del ställen.......

Vandringen tog 8 dagar !

Hej !

klipp

Inte riktigt, men för några år sedan när jag skulle försöka somna hörde jag skrapande ljud från absiden. När jag smällde till med handen på tältduken tystnade det ett tag och sedan kom det tillbaka. Jag lyfte in frukostpåse och lite annat som låg i absiden in i tältet och då försvann det. Sedan började det låta en liten bit bort från tältet, samma skrapande ljud......

Min ryggsäck stod lutad mot en sten. När jag packade ihop dagen efter började det rinna jordnötter. Efter ett tag såg jag att det var ett fint uppbitet hål i ena sidofickan, där jag hade jordnötter, kex och smågodis. Både jordnötterna och kexen hade de ulliga, gulliga små terroristlämlarna provsmakat. Jordnötterna verkade inte ha fallit dem i smaken och kex är svåra att få grepp om med små käkar om man inte får tag i kanten på kexen så det var ett fint konkavt hål i kexen längst ner.

Mvh
Peter P.

Hej !

Kom precis hem ifrån en vandring i Jotunheim och förutom fina naturupplevelser så har jag några märkliga händelser som jag undrar över.

Kom gående på stigen då jag fick höra ett skrik och en liten varelse kom skuttande emot mig, den stannade på meters avstånd och fortsatte att skrika häftigt, jag blev förvånad och sträckte fram min vandringsstav försiktigt nära lämmeln, till min förvåning så blev den ej rädd utan skrek ännu högre och ställde sig på bakbenen och "boxade" emot staven, jag drog tillbaka staven och den ilskna varelsen fortsatte att skrika och sprang vid sidan om mig och iväg.......

Vaknade i mitt tält på morgonen och fick se att någon hade ätit upp alla russin ur min portion havregrynsgröt som jag hade glömt utanför mitt tält, den var dock väl tillsluten i en en liters påse, den hade alltså ej rört havregrynen, bara russinen.........

Senaste stora lämmelåret (2002..?) tältade jag i Tarfala. Vaknade av att en lämmel sprang...på ovansidan av innertältet, rakt över ansiktet :). Senare på hösten var jag i jämtlandstriangeln...lämmlar överallt, t o m inuti kastrullerna :).

Fö äter lämmlar bara vide och div gräs såvitt jag vet...russinen är nog någon annan liten gnagare ;).

//J

Senast ändrad:
Startade i Gjendesheim - Glitterheim - Spiterstulen via Glittertind (2469) i extremt dåligt väder, Galdhöpiggen (2470) i växlande molnighet, mycket folk men fantastika vyer - Leirvassbu - Olaysbu - Gjendebu - Memurubu via Bukkelägret - Gjendesheim via Besseggen, mycket folk men förstårligt, vyer av absolut världsklass på denna sista sträcka....

Knappt några mygg alls, vaden var inga problem, lätt snövandring på en del ställen.......

Vandringen tog 8 dagar !

Låter fin fint!

Hur var toppen av Glittertinden? Is eller snötäcke?

Gick du med ryggsäck uppför Bukkelägret, eller skickade du med båt från Gjendebu? Bilderna jag sett tyder på att det är en riktigt brant stigning... :) .

Hej !

Jodå, i Härjedalsfjällen för några år sedan var det gott om lämmel, de var överallt. Situationen var mycket lik din, jag blev utskälld av en lämmel och satte staven till försvar, men gissa vad som hände?! Jo, lämmeln bet sig fast i vandringsstaven och hängde med upp en bit. Visst kan vissa vara stöddiga, men maken till självförtroende får man nog leta efter... Kul att höra att jag inte är den enda som blivit attackerad av vilddjuren.

Dom finns... både ilskna och busiga...

Saxsat från resebeskrivningen från min vandring i Sarek lämmelåret 2001 på min hemsida:
Plötsligt spärrades min väg av ett ilsket djur!!! …. Det var en lämmel som inte alls tänkte släppa fram mig. Den sprang inte och gömde sig som alla andra lämlar jag skrämt upp, utan fräste när jag kom närmare. Nu kanske jag äntligen skulle kunna ta ett kort på en lämmel (gudarna ska veta att jag försökt, men misslyckats). Jag fick upp kameran och tog ett kort på c:a 3 meters håll. Jag provade att gå lite närmare och lämmeln stod kvar men nu visade den tänderna också. Jag tog ett par kort till, det närmaste på en meters håll. Jag blev tvungen att gå runt den, för den flyttade sig minsann inte en millimeter. Den vände sig bara om och fortsatte att fräsa. Då sträckte jag fram änden på "Orvar", staven, och då anföll lämmeln och bet till. (jag får väl ge Orvar en stelkrampsspruta när vi kommer hem). Till sist tröttnade den och försvann ner i sitt hål.
lämmel.jpg

På årets vandring hade jag bättre tur med fotomöjligheter. Det var inte lika många lämlat i år men vid Mikkastugan hade jag flera fototillfällen. Det första kom på morgonen då jag vaknade av att något "buffade" underifrån på innertältsduken. Jag petade på den och ut kom en lämmel. den sprang ut utanför men kom strax in igen och försökte hämnas genom att försöka gnaga lite på min regnjacka som låg där. Jag viftade undan den och den sprang i bakom innertältet och sedan kikade den nyfiket fram bakom innertältets hörn. Då hade jag fått fram kameran, men tyvärr var fokuseringen inställd på att söka närmaste objekt och därför blev det oskarpt. se nedan
DSC_7359.jpg

Senare på dagen när jag var på jakt efter ett bättre kort så skrämde jag in den i en liten skreva under en sten... en återvändsgränd. Nu fick jag mina bra bilder. Se nedan (fler bilder kommer i mitt fotoalbum)
DSC_7390.jpg

Eske teske... ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Ekorrar kan ofta bete sig på samma sätt, men då är det oftast ekorrar som bor nära människor och förlorar rädslan.

Låter fin fint!

Hur var toppen av Glittertinden? Is eller snötäcke?

Gick du med ryggsäck uppför Bukkelägret, eller skickade du med båt från Gjendebu? Bilderna jag sett tyder på att det är en riktigt brant stigning... :) .

Roligt att det är fler som varit med om liknande händelse !

Pulsade omvartannat i snö och sten partier, dom sista ca: 300 m i snö, som sagt så hade jag extremt dåligt väder, såg ca: 10 m och full regnstorm och full packing, hade jag vetat hade jag ej gått upp, stannade på toppen i en sekund.....

Kommer du ifrån Glitterheim så vandrar du mer på snö än om du väljer den andra leden ifrån Spiterstulen, då får du bara ca: 200 m snö vandring......

Det är en riktigt brant stigning uppför Bukkelägret, vandrade med full packing.........

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hopi Fjällräven Attack vs. Genius 12 Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg