Fjädrande sadelstolpe

Har med åren blivit öm om vissa delar efter miltal på skumpiga vägar och undrar om en fjädrande sadelstolpe gör någon nytta och om det i så fall skulle vara någon skillnad om man sätter den på en framdämpad eller odämpad cykel.
koivu

De enklare varianterna med fjädern/dämpning inne i själva sadestolpen är inte så bra. De rör sig i fel riktning och räddar bara från de värsta stötarna. Jag hade en sån på en annan cykel för några år sedan. Jag använder en nu en Thudbuster (Quadra LT från Cane Creek) som har elastomer och länkage. Den fungerar bra även om den har en viss returstudseffekt vid stora utslag. Jag köpte den faktiskt före jag monterade dämpad framgaffel, och då kändes cykeln lite skum över groparna, osynkad liksom.. Dämpad framgaffel+thudbuster känns mycket bättre. Sen finns det en annan (norsk?) variant som har fjäder istf elastomer och den ska tydligen vara ännu något bättre, men lite tyngre kanske.

tz200923085724398xl1.jpg

/Jarl

jamo; sa:
De enklare varianterna med fjädern/dämpning inne i själva sadestolpen är inte så bra. De rör sig i fel riktning och räddar bara från de värsta stötarna. Jag hade en sån på en annan cykel för några år sedan. Jag använder en nu en Thudbuster (Quadra LT från Cane Creek) som har elastomer och länkage. Den fungerar bra även om den har en viss returstudseffekt vid stora utslag. Jag köpte den faktiskt före jag monterade dämpad framgaffel, och då kändes cykeln lite skum över groparna, osynkad liksom.. Dämpad framgaffel+thudbuster känns mycket bättre. Sen finns det en annan (norsk?) variant som har fjäder istf elastomer och den ska tydligen vara ännu något bättre, men lite tyngre kanske.

tz200923085724398xl1.jpg

/Jarl

Vilken fin cykel. ^_^

Själv har jag en Bear Valley. Den funkar jättefint. Fast det tog ett tag att vänja sig vid allt växlande, och att bromsarna tar så fruktansvärt bra. Ibörjan stod jag på näsan nästan varenda gång jag skulle stanna, hehe...

Tack, det är en Bear Valley det här också, en 2005:a. Jag har bara bytt rätt mycket prylar på den sen inköpet (flera gånger på många delar, jag är klåfingrig..); däck, sadelstolpe, sadel, pedaler, styre, styrstam, framgaffel, bromsar.. snart ska hela drivlinan uppgraderas och bytas också, saltvatten och ointresse av rengöring sliter hårt på prylarna hehe.. :)

jamo; sa:
Tack, det är en Bear Valley det här också, en 2005:a. Jag har bara bytt rätt mycket prylar på den sen inköpet (flera gånger på många delar, jag är klåfingrig..); däck, sadelstolpe, sadel, pedaler, styre, styrstam, framgaffel, bromsar.. snart ska hela drivlinan uppgraderas och bytas också, saltvatten och ointresse av rengöring sliter hårt på prylarna hehe.. :)

I see. Jag köpte också min 2005. Min är grå. Mitt moddande har mest bestått i att jag har satt på barends samt att jag har tejpat fast en massa smådelar av en gul säkerhetsväst, så att jag syns bra i trafiken. Sen har jag även silvertejpat fast (!) hållaren till min styrväska från Vaude. Jag fick inte tag i något fäste för ett tjockt styre, så jag löste det genom att sätta fast det felaktiga fästet så gott det gick, och sedan tejpade jag en rulle silvertejp runt hela alltet. Det är rätt fult, men det funkar. Konstigt nog har det hållit i 1½ år nu! Och jag lastar ofta tungt i styrväskan. Silvertejp rockar!

Jag borde ta ett foto på hojjen.

Vet fortfarande inte hur jag ska lösa ljusfrågan. Mitt styre är belamrat av ringklocka, växlar, styrväsksfäste och cykeldator... Just nu har jag lyset på den vänstra barenden. Jag har ingen lust att köpa ett dyrt lyse, och alla billiga lysen verkar vara för tunna styren, så på framgaffeln kan jag inte heller få fast något. Lite muppigt.

G-Shok

http://www.gshok.net/

G-Shok, så heter den andra dämpade sadelstolpen som ska vara riktigt bra, enligt många bättre än thudbuster men går sönder oftare. Fast de ska tydligen ha utmärkt kundservice.

-Köp gärna en sån och skriv sen ditt omdöme här! Jag kan tänka mig att byta.. :)

Ps. Kfn; Japp det är ett Mary-bar från On-One Ds.

Dämpad sadelstolpe och terrängcykling

Jag har i och för sig bara testat två enklare varianter av dämpad sadelstolpe, nämligen answer bodyshock och en variant från CODA (som jag glömt namnet på). Dessa test skedde dessutom för ca 10 år sedan.

Båda dessa sadelstolpar hade den fatala egenskapen att när jag skulle förflytta kroppens tyngdpunkt bakom sadeln (för att kunna parera ett hinder), så höjde sig sadeln snabbt några centimeter, vilket avsevärt minskade manöverutrymmet på cykeln. Därför bytte jag snart tillbaks till konventionella sadelstolpar.

Vill man ha ändalyckten fjädrad under en seriös terrängcykling, rekommenderar jag istället en heldämpad hoj.

Däremot kan en dämpad sadelstolpe fungera för långfärdscykling och vardagscykling - dock med en viss energiförlust!

/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg