Fiskrökning.

Fiskrökning.

Dom flesta av oss som sportfiskar har väl någon gång varit i kontakt med ”Abu.röken”. Det finns andra fabrikat som fungerar på liknande sätt. D.v.s. spritbrännare som värmer upp rökspån så att det börjar ryka och blir varmt.
I sin enkelhet är det en genialisk konstruktion tycker jag.

Det jag däremot tycker är lite tråkigt med ”Abu.röken” är att den är för tung och skrymmande att ta med när man är ute och vandrar.

Min plan går ut på att använda Trangiaköket istället. Jag tänkte om man tar stekpannan som behållare för rökspånen och ett egentillverkat galler som antingen står i botten på stekpannan eller vilar på dess kant. Gallret måste troligen upp någon eller några centimeter från spånen för att det ska bli bra. På gallret lägger man fisken som ska rökas. Ovanpå detta har man en uppochnervänd kastrull för att det ska bli riktigt varmt. Eller bägge kastrullerna i varann för att öka isoleringen och få det hela ännu varmare. Sen tänder man brännaren och hoppas att det går bra.

Det går troligen inte använda teflonpanna men en vanlig aluminiumpanna kanske håller?
Det blir antagligen väldigt varmt om man kör ”torrt” på detta vis!

Är det någon av er som provat detta och kan dela med sig av sina erfarenheter av det?
Kommer pannan och kastrullen att hopplöst besvärliga att få rena?
Andra problem?

Vad tror ni?

//Göran

Folk som är ute och fiskar brukar ju annars använda sig av en rökpåse, man kanske kan göra sig en egen sådan istället. Om man skall använda Trangia så tror jag att det är bättre att ta en kastrull eftersom det är högre kanter, man behöver nog stekpannan som lock också.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg