fiskgjuse

  • Trådstartare urshultscamping@hotmail.com (Ancy Enarsson)
  • Start datum

urshultscamping@hotmail.com (Ancy Enarsson)

Gäst
Det finns ett vackert beläget naturreservat vid sjön Åsnen som heter Bjurskärr.Därifrån kan man studera fiskgjusen.Besök gärna Husebymaden också som fått ett rikt fågelliv.
M V H
Ancy Enarsson
 
Hej

Dom är otroligt fina Fiskgjusarna. Jag vet ett ställe där Fiskgjusarna har ett bo o man ror alldeles under boet när man är där o fiskar, eftersom trädet dom har boet i är en gles tall ca 3 meter från vattnet. Det ser ganska komiskt ut när fiskgjusungarna sitter i boet o mamman kommer dit o ger dom mat. Sen kan jag berätta en sak till även om många inte tror det... jag såg en Vit Stork en gång 1991 och då ringde jag till Naturvårdsverket o berättade det o dom sade att enstaka Vita Storkar visar sig i Sverige ibland så det var inte alls så konstigt tyckte de.
 
Re: Hej

rullbo; sa:
Dom är otroligt fina Fiskgjusarna. Jag vet ett ställe där Fiskgjusarna har ett bo o man ror alldeles under boet när man är där o fiskar, eftersom trädet dom har boet i är en gles tall ca 3 meter från vattnet. Det ser ganska komiskt ut när fiskgjusungarna sitter i boet o mamman kommer dit o ger dom mat. Sen kan jag berätta en sak till även om många inte tror det... jag såg en Vit Stork en gång 1991 och då ringde jag till Naturvårdsverket o berättade det o dom sade att enstaka Vita Storkar visar sig i Sverige ibland så det var inte alls så konstigt tyckte de.

Med risk för att tas för en riktig nolla, sa undrar jag om du menar vanlig Europeisk stork, alltså den som finns i hela Europa? Det ar numera flera par som hackar i Sverige, sa det ar inte sa speciellt. Hade du sett en svart stork, s k Odinsvala, hade det varit en raritet.
 
Hahaha !!!

Ja nolla o nolla vet jag väl inte *asg* Med tanke på att det var för 14 år sedan så var det en ren sensation här uppe i alla fall enligt allt folk.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg