Jag lärde mig jättemycket på den här tråden. Det där med sjunk-hastighet var något helt nytt för mig.
Två frågor Troy; Rulle med 30 klass, vad innebär det? och så det där med flätlina kontra nylon. Kanske en dum fråga men det verkar som att många använder flätlina främst. När ska är den ena eller andra bäst?
Jag har under veckan kikat på delbara spön med beteskapacitet cirka 40-100gram. Min lokala fiskehandlare är nog trött på mig för jag har varit inne tre gånger denna veckan och ställt en massa nybörjarfrågor utan att handla
Min förhoppning är att hitta ett spö+rulle som går att använda till det mesta. Ett all-around-spö att kasta mestadels ifrån land. Det ska vara delbart a' minst tre sektioner. Jag vill gärna kunna använda det till vanliga insjödrag när jag rekreationsfiskar med sonen. Jag vet inte vilken viktklass jag ska lägga mig på. Resten tror jag att jag har koll på nu. Tack igen på förhand.
Det är inte lätt att hitta bra flerdelade haspelspön. Jag har själv byggt många spön på klingor som jag beställt från USA, men oftast är de avsedda för Bassfiske och har lite för mycket toppaktion för vårt fiske.
Teleskopspön går helt bort för mig, då det är omöjligt att få till en bra ringsättning och aktion på dessa som avlastar klingan under belastning som det är tänkt. Största belastningen på klingan är mitt mellan två linringar, varför ringarna måste placeras efter klingans naturliga böjningslinje dvs tätare mot toppen (men nu är vi inne på överkurs).
Ett spö som kan fungera (på lättare sidan för tung kust fiske, men fungerar även för tyngre insjöfiske) är Berkley Twilight Travel 1004MH (10 ft=300cm, 4-del, upp till 55g). Kombinera det med en lite grövre haspelrulle (ex Shimano storlek 4000 eller ABU Cardnal storlek 40 eller 60) som klarar upp till ca 150mm 0,40 nylon lina. Välj helst en frambromsad haspelrulle då dessa har bättre slirbroms än bakbromsade rullar.
För att bottenpilka efter torsk från klippor på kusten rekommenderar jag vanlig nylon lina då bottennapp är vanliga. Nylonlina går oftast av strax över draget om du tvingas dra av den, medan flätlina kan gå av var som helst om du lyckas dra av den och inte måste kapa den med kniv. Flätlina har annars fördelar då den är helt stum, och man kan fiska med tunnare dimensioner vilket utnyttjas av de som havsfiskar från båt på stora (>100m) djup (både för att bättre känna fisken samt för att minska avdriften...men då talar vi också om grövre utrustning och betestyngder på flera hg).
Varför inte kolla om du hittar en lämplig haspelt rulle med två spolar, då tar du 0,40mm nylon för kustfisket och en tunnare flätlina för fiske efter ex gädda (glöm inte tafsen), havsöring mm.
Själv föredrar jag att använda multiplikatorrulle (ex ABU Ambassadeur 6000-7000 storlek) vid tungre kustfiske, men dessa rullar kräver mer rutin av sin användare. En bra haspelutrustning är lättare att lära sig hantera.
TROY GARNER:
Skumt, samma tankar i våra parallella inlägg ingår kväll. Tankeöverföring