Mer specifikt tips
Det brukar vara väldigt populärt med flugfiske i ex Glötessjön när vädret passar. Jag tror att den största flugfångade öringen ligger på knappa 5 kg.
Från sjön rinner Glötån, som med åren desvärre blivit mer svåråtkomlig pga ris kring ån, men jag vågar inte ens tänka på vilka fulingar som vandrar i den ån.
Om man vill undvika småfisk, är väl vår/höstfisket att föredra. Juli kan var lite tråkig, både vädermässigt och det faktum att det är lite väl smått i ån just då.
Ett mer lättillgängligt område är Lofsån med både öring och fin harr. Har fått öring på 3,2 kg (spinn) och harr på 1,1 kg (mask) och det finns garanterat finare fisk i ån, på fluga får man båda delarna beroende på var man väljer att kampera.
Jag antar att ovanstående beskrivning gäller de flesta åar i landskapet, men eftersom jag är uppvuxen i omgivningen kan jag bara "svara" för det.
Kan också tillägga att större delen av Lofsån (den fiskbara delen) hör till Sveg-Herrö fvo
http://www2.herjedalen.se/forening/2104
Som sagt, antal fiskeplatser är obegränsat men det varierar också från år till år pga väder och vind, men på senare år också pga jobb i åarna för att få till ståndplatser etc.
Nu bär det iväg till Glöte (vars annars) för lite isfiske. Ha en bra helg och lycka till med fortsatt planering, alltid lika kul.
/KJ