Fiskekniv kanske

Jag har gjort en kniv färdig idag. Den är gjord i 3 mm 440C. Flatslipad och med skaft i stabbad boxelder.

Lägnd 195 mm

Bredd 25 mm.

Seved

fiskekniv1.jpg

fiskekniv-mage.jpg
*

fiskekniv-rygg.jpg

Jag har gjort en kniv färdig idag. Den är gjord i 3 mm 440C. Flatslipad och med skaft i stabbad boxelder.

Finast hittills Seved! Kanonfin. Fast fiskekniv? Mer jaktkniv trots allt över den :).

Hade den varit i lite "bättre" stål (inte för att 440C är dåligt) och haft ett fånglinehål så hade jag varit intresserad av att köpa, samt hårdtesta kniven ;).

~Paul~

Tackar tackar.:) Ha ha ja den kanske passar bättre som jaktkniv. Den här var 59 HRC om jag minns rätt. Ja tyvär inget fånghål jag gjorde bladet och härdade det för rätt länge sen och då var jag inte i fånghåls branchen så att säga. Men det blir flera och dom lovar jag att göra fånghål i. Jag har ett blad till utan sen blir det med hål. Ja jo det är ju inget pulverstål men jag gillar det faktiskt, tycker att det passar bra till fiske och jaktknivar pga att det är så rostfritt. Vad är det är det inte 17% crom i det.

Seved

Tackar tackar.:) Ha ha ja den kanske passar bättre som jaktkniv. Den här var 59 HRC om jag minns rätt. Ja tyvär inget fånghål jag gjorde bladet och härdade det för rätt länge sen och då var jag inte i fånghåls branchen så att säga. Men det blir flera och dom lovar jag att göra fånghål i. Jag har ett blad till utan sen blir det med hål. Ja jo det är ju inget pulverstål men jag gillar det faktiskt, tycker att det passar bra till fiske och jaktknivar pga att det är så rostfritt. Vad är det är det inte 17% crom i det.

Seved
Ja, ligger mellan 15-19 ca. Du har faktiskt rätt i att det här stålet kanske är bland de bästa kompromisserna för den här kniven.

Vi säger såhär. Om du tillverkar den här kniven, men med 11 cm långt blad i 440C och grön Micarta/G-10, samt fånghål så har du en "deal". Vi kan PM:a för närmare detaljer som pris och annat.

~Paul~

Grymt snygg och lagom storlek, om man når spetsen på eggen med pekfingret när man håller i skaftet, dvs så man kan använda den som buköppnare och skydda fisken från spetsen med fingret.

Har en liten undran... Hur slipar och formar du eggen?

ag klara inte riktigt att täcka spetsen, men jag har rätt små händer. Med bara lite större så går det.
Jag har en plandel på min slipmaskin som bandet går imot, så det går rätt smidigt.

Seved

Sluta kompromissa.

Gör enbart specialknivar så kan du sälja fler. :)

'Falsk egg' och kortare spets, släng dit ett parerskydd också, fiskslem är halt. Fångrem är för mycket bök när man arbetar, av och på håller inte.

peter

Den dan du ser mej göra knivar med parerstång annat än på Bowieknivar finns inte. Det är upp till dej vad du använder kniven till.:)

Seved

Den dan du ser mej göra knivar med parerstång annat än på Bowieknivar finns inte. Det är upp till dej vad du använder kniven till.:)

Seved

Nja, en stångjävel är väl att ta i, tänker mer en liten 'snutt' bara. En liten buk på skaftet skulle kanske göra jobbet.

Abstrakt knivhantering, tänk på vad du skriver, är delvis finne om jag skarvar lite till min fördel. :)

peter

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg