Ett tips är att inte börja flugfiskekarriären på kalfjället med en riktigt bra guide. Anledningen är att du kommer ha fullt upp med att lära dig kasta, särskilt om det är lite vind, och det är på så vis ett slöseri av både plats, pengar och den fina guiden och all den kunskap du hade kunnat suga in om du hade kunnat få ut flugorna utan att det tog upp all din koncentration och energi
Det finns kastkurser lite här och var i landet, de kan vara en mycket bra start och en väl investerad femhundring för en helkväll med kastande.
Annars erbjuder vissa "introduktionsweekend" och få ställen har personal som glöder av entusiasm så som Älvdalen, så jag skulle varmt rekommendera denna:
http://www.alvdalenfiske.com/flugfiskeweekend.htm
Nära, prisvärt och ett säkert kort. Det verkar som att alla åldrar och erfarenhetsnivåer återvänder därifrån helnöjda, och det är Per och Stefans förtjänst lika mycket som vattnets.
Efter en sådan helg skulle du få ett helt annat utbyte av en fjällresa.
Lycka till i vilket fall, flugfiske kan bita tag i en rejält så akta dig
Tillägg: Jag har ingen koppling med Älvdalen, och ingen ska läsa detta och tro att jag är Stefan bara för att han har detta användarnamn på edgeflyfishing.com. Det finns fler som gillar Ardbeg