Hallå
Det finns en Röa som mynnar i Grövelsjön & en Röa som mynnar i Femunden. Här får du en guide till den som rinner ut i Femunden. Jag har fiskat dom nedre delarna från Roasten och ner till Femunden, mkt fina platser. Tyvärr på tok för varmt när jag va där, mkt småöringar på dagarna och några fina bitar på natten.
Hela vägen ner från Roasten ner till femunden är det stigat och fint, en hel del bävergångar och lättvandrat. Efter stigen kommer ni till DNT stugan, alldeles nedanför så har ni en riktigt fin plats, en fors som mynnar ut i ett lugnt sel, ingångsforsen där är skapt för storöring - Riktigt hotspot.
Fortsätter ni nedåt så kommer ni hitta på många fina stryk och sel, passa er för gäddorna i selen bara.
Fyll upp asken med dagsländor, nattsländor, streamers, tunga guldskallar, superpuppor och dom vanliga fjällflugorna. Flytlina funkar utmärkt med ta med några sjunktafsar till dagfisket, det kan va trögt annars. Skulle ni behöva mer info så rekomenderar jag att ni ringer till Berras sportfiske i Gävle och surrar med Chrille, han kan Röa som sin egen ficka.
Jag skulle bifogat bilder men kameran blev kvar på taxibåten på Femunden
God tur