Ordet meditation kommer från latin och betyder i kort ordalag att röra sig mot mitten , mot centrum. Åtskilliga gånger i ensamhet har jag plötsligt vaknat upp och insett att jag varit med om en tidsförskjutning. Hade jag stått med halva kroppen i vattnet just på den platsen i ett par timmar? , eller var det tio minuter? Inget minne av vad jag har tänkt på eller någon upplevelse av att det kalla vattnet gjort sig påmint när dyningar och pålandsvind dragit in mot min heta kropp. Varken drömmande , sovande eller vaken. I hinduisk filosofi dyker ordet upp , det som uppstår efter att ha undersökt andningens rörelse tillräckligt många gånger med kroppen i en stilla position. Turiya. Rent medvetande. Det här tillståndet kan lätt förknippas med "Flow" något som fiskaren skapar en relation till. Att kusten lockar fram ett sånt tillstånd är nog egentligen inte så konstigt ju mer jag reflekterar över det. Horisonten är en kraftig symbol och representerar målet och riktning och landar i en Shamanens viktigaste nycklar. Intention. Utan intention finns ingen riktning och därför inget mål. När horisonten försvinner och mynnar ut i en visuell oändlighet lockar det fram aspekten av varandet. Det fransk ordet Mare (hav) kan och kommer nog från Maria , den heliga modern. Redan under medeltiden sjöng man om Ave Maria Stella vilket är havets stjärna. Och om Maria är havet så är det inte så konstigt att Jesus då är solen. Båda behövs och är beroende om det ska bli en fotosyntes. Det psykologiska aspekterna av vatten återfinns i prefreudiansk drömtydning och symboliserar känslor. Känslorna väller fram precis som havet. Det är det feminina elementet.
Ser du en flugfiskare så är det symbolen av magikern och spöet är trollstaven. Fiskarens återkommande rörelse är också något man hittar i traditionell meditation och yoga. "Cast and retrieve" är själva ramen för meditationen. Det är disciplinen och det är den viktigaste aspekten av magikerns träning (disciplin och ordet disciple = lärjunge har en tydlig relation. The pendelum of Swing är porten till hypnos.
En reflektion kring mitt egna fiske.
Ser du en flugfiskare så är det symbolen av magikern och spöet är trollstaven. Fiskarens återkommande rörelse är också något man hittar i traditionell meditation och yoga. "Cast and retrieve" är själva ramen för meditationen. Det är disciplinen och det är den viktigaste aspekten av magikerns träning (disciplin och ordet disciple = lärjunge har en tydlig relation. The pendelum of Swing är porten till hypnos.
En reflektion kring mitt egna fiske.