Fischers BCX "S-BOUND"

Hejj!
Jag funderar på att skaffa nya turskidor, och efter en titt i Sundsvalls enda riktigt välsorterade friluftsbutik fann jag ett par godingar!
Vallningsfria med carvingstuk!
Fischer kom ut med flera modeller i serien "S-BOUND" i fjol, och den jag har spanat in heter BCX Rebound Crown.. Det är den gröna skidan, med lite smalare midja.
Meen, priset ligger på dryga 2500, och jag vill gärna höra andras åsikter än affärsinnehavarnas, innan jag bestämmer mig.

Så, du som testat någon av BCX S-BOUNDmodellerna, vad tycker du?
ALLA kommentarer är bra!

Hälsningar

Sara

En bra skida.

Jag har inte just den skidan men väl den som kom för två år sedan nämligen E109 (vallningsfri). Den är väldigt fin tillsammans med en kraftig pjäxa (ex scarpa T4). Det känns som en väldit stabil och trygg skida. Ska man bara åka på platten blir det nog lite overkill, men som en kombinerad tur- toptur finns det nog inget bättre än den du funderar över).

Urban.

PS. Det går även bra att köra kite med dessa om det inte är för kraftiga vindar :) Ds.

Rebound bra

Jag lånade ett par Rebound crown när jag var i Funäsdalen jul/nyår. För turåkning som ofta börjar i skogen i lössnö och sedan upp på kalfjäll med skare. Fungerade så bra så jag köpte dom, trots priset. Har åkt länge på Åsnes Rago men de här nya gick bra i djupsnö och var roligare att åka med , säskilt på hemvägen med lite nerför i olika fören

Skillnaden..

..är väl störst när det kommer till bredden på skidorna.
Ett normalt skidspår är 70 mm ungefär, och med E99 får du plats, har du däremot Rebound, är de för breda.
I gengäld är Rebound lättare att svänga med i lössnöåkning. (Det finns en grövre modell av Rebound, Outtabound, som har bättre bärighet tack vare en tjockare midja).
E99 är tänkt att vara av en-två dm längre än din kroppslängd. Med den bredd de har, ger detta bra bärighet. S-Boundmodellerna ska vara din ungefärliga kroppslängd, och för att få bärighet måste de då vara bredare.
E99 är vallningsbar, Rebound har fjäll.
Vad det gäller materiel vet jag inte vad som är exakta skillnaden, men kolla in http://www.fischer-ski.com om du är nyfiken!

hälsningar

Sara
[Ändrat av Rödluvan 2003-01-27 kl 11:52]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TomasW Fischers S-bound serie? Turskidåkning 1
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg