Firningsankare???

Hej pa er alla,

Har en fraga angaende firningsankare..........
Jag bor nere i alperna och där är det mest bultade leder som man klättrar. Ofta finns det tva bultar eller tre vid standplaserna när man klättrar. Det brukar dock inte alltid finns en kedja eller liknande mellan bultarna sa att man far dem jämnviktade, Vilket ju är obra. Detta gar ju bra när man klättrar upp, da kan man rigga med slingor och lite annat sa att det blir säkert, Men, när man skall fira ner ett antal replängder pa dessa ankare sa maste man ju ibland lämna slingor eller karbner för att man skall känna sig säker.

Min fraga till er är följande, kan ni rekommendera nagon typ av utrustning som ni brukar använda fö detta endamal. Vilken typ at statiskt rep kan vara bra iställer för slingor eller karbiner........

Ge mig gärna fler tips pa bra ideer sa att man slipper lämna sa mycket.

Jag vill inte fira fran en bult, sa skippa de kommentarerna.

Tack pü förhand.

M

Jag har för mig att det fanns ett redskap som hette GearTriever, som var en slinga man kunde fira ifrån och som sedan följde med repet ner när man drog ner det, så att man slapp lämna en massa junk på klippan. Jag tror mig minnas att det var en slinga och en liten plastkon man fäste på änden av repet, eller nåt. Såg ganska smart ut. Har sökt som en tok på webben för att hitta den... utan resultat. Kanske är ett tecken på att den inte var så bra!?
Gör ett försök du med och sök på följande ord: "Rap gear retrieval tool" eller liknande.

Jag förstår mycket väl problemet och den bästa lösningen är väl att det sätts upp ordentliga ankare på lederna (vilket borde vara allas ansvar) som man kan fira ifrån utan att lämna saker. Personligen hatar jag kvarlämnade slingor och repstumpar och ser mycket hellre lämnade karbiner. Problemet blir då att punkterna inte blir jämviktade, vilket inte är något problem om bultarna är bra. Vad som däremot är viktigt är att inte fira av från enbart en punkt, men det verkar du ju redan veta.

Ett något billigare alternativ till att lämna karbiner är att lämna schackel eller snabblänk. Dessa går att köpa i vanliga järnaffärer.

gå in på din lokale metallverkstad eller bilmack och gå därifrån med kedja, länkar och husbehovs karbiner (typ till lastnät och sånt). det borde inte kosta många pengar om några alls. Sätt sedan upp kedjor och firningsankare där du klättrar, eller eventuellt en snabblänk (kostar max 10 spänn, ny). en god gärning för andra (+ i karma) och du slipper lämna dyr klätterutrustning.

Repsnöre el. tubband

För avfirningssyften på långturer kan jag rekommendera repsnören eller nån billig slinga, på metervara. Tjockleken på repsnören behöver inte vara som rep, dvs 10 mm, men 7 mm ger en hållf. på ca 1000 kg vilket räcker väl. Ta med några meter och kniv så att du kan kapa. Det finns lite olika tekniker för att jämnvikta punkterna, men undvik "American triangle", dvs när man drar slingan genom båda bultarna som en rundslinga. Belastningen på bultarna fördubblas om man gör på detta vis. Finns beskrivet t.ex. här:

http://www.uoregon.edu/~opp/climbing/anchors.htm

Vill man vara snäll mot de som ska fira nästa gång kan man även sätta i en skruvlänk och dra repet genom denna.

Slutligen, som John Long ungefär brukar säga om ankare där det hänger gamla slingor: "If I doubt the slings, I thread a new sling and call it good, because I know it is."

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg