Finska cykelmärket Tunturi bra?

Jag undrar, för en bekants räkning, om det finska cykelmärket Tunturi - är de bra? Är det finländska Cresent? Komponenterna på cykel (Tunturi Scambo) verkar ok, men jag känner inte till cykelmärket. Någon som vet mer?
/Stina

cykelstina; sa:
Jag undrar, för en bekants räkning, om det finska cykelmärket Tunturi - är de bra? Är det finländska Cresent? Komponenterna på cykel (Tunturi Scambo) verkar ok, men jag känner inte till cykelmärket. Någon som vet mer?
/Stina

Vad ska du ha cykeln till?

Jag köpte en Tunturi H300 i maj 2002 och i november 2003 hade jag lyckats knäcka båda fäljarna, framgaffel och ram. Då tyckte jag att det räckte så jag slängde den. Jag kontaktade även butiken där jag hade köpt cykeln och enligt dem så gäller inte garantin om man använder cykeln på långfärd.

Planera du att använda cykeln på långfärd så köp något annat.

/Stellan

Jag kastar in en motsatt åsikt :)

Jag har iofs ingen erfarenhet av dom personligen men några bekanta som cyklar mycket och dom är nöjda med sina Tunturi. Kvalitetscyklar som håller att cykla på året om.

Att garantin inte skulle gälla om man använder den till långfärdscykling låter lite konstigt dock.
Tunturi har väl långfärdscyklar i sitt sortiment?

/Mattias

Enligt Tunturis köpguide ger dom 30 års garanti på sina stålramar och 5 år på aluramarna. Har själv två stycken Tunturi och är jättenöjd.
Koivu

cykelstina; sa:
Jag undrar, för en bekants räkning, om det finska cykelmärket Tunturi - är de bra? Någon som vet mer?
/Stina

För dagsturer cykla till jobbet och någon dag med lätt packning efter Göta-Kanal är väl den modellen (Tunturi Scambo) användbar för. Men några långturer med tyngre packning är väl inte att tänka på, inte med den specen på komponenterna.
Men som Stellan säger, vad är cykeln tänkt att användas för? Tänk igenom det, testa den och bestäm sedan om det är något att ha.

Tack!

Tack för alla svar!
Cykeln skall mest användas till jobb, skola, dagis, affären, men även på den årliga cykelsemestern. Han som ska ha cykeln har barn, så emellanåt blir det tung packning (cykelsemestern) eller barnsadel på. Budgeten är begränsad till ca 5000 kr.
Tunturi är nog inte vad han "borde" ha. Jag tror att det blev en Merida istället.

/Stina

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommiehedberg Finska kusten Åbo-Wasa. Tips Långcykling 6
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Jock Scott Tunturi H300 trekking ? Långcykling 0
Mattias Lundblad Tunturi Långcykling 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg