Det råder himla delade meningar om Ryssland /sibirien
folk och risker.
De som varit där..rest liftat eller Ryssar jag träffat, är positiva och har gett råd
B.l.a: klä dig bättre än den fattiga majoriteten, men inte så bra så det sticker i ögonen
=då döljer du inte vad/vem du är men får resekten av att vara lite bättre klädd
kläder är viktigt i ryssland'
Min tanke är att ha bra grejor i säcken eller under dun/sofshell etc men ha något halvbra utanpå samt ett slitet raincover.eller armëns enkla duffelbag utanpå gammal sjösäck.
eller den "gammla slitna ryggan"
Kan ju inte gärna komma där folk knappt har mat på bordet med en jacka för 4000 kr
vidare: Ta med presenter, lämpliga kan vara västvaror som tex Flaschiga pinns
eller nyttiga små plastdetaljer.....små kompasser eller termometrar (till minus 70 då (leer)
Ett visst ordföråd är bra, samt jag pratar Polska så det skapar mer identifiering och tolerans än sverige (Polacker har alldrig försökt erövra Ryssland)
Att forska i mentaliteten för områdena jag vill pasera är ochså viktigt
Vad jag vet hittils:
Från Rysska/Ukrainska Lastbilsschaufförer, Folk som jobbat i Sibirien/ enstaka som liftat där.
De är enkla, inte världsvana, annat förhållningssätt och värde på sitt eget liv och andras=lägre
jämställdhet är relativt, alla slåss för sin egen överlevnad och Stolthet/heder blir relativt när maten saknas till familjen.
Varför man är där och vandrar liftar..historien som presenteras för de man möter behöver inte vara hela sanningen, En modifierad varient som folk kan relatera till funkar bestämmt bättre.
Många saknar referenser till "Upptäcka världen "
något i stil med att man söker lyckan där ,för man förlorat vad man hadde och har en fru eller liknande att försörja på hemmaplan kan funka.''
Att man har jobb eller vänner i tex Uralbergen och måste dit till varje pris är en varient
Hursomhelst: något som de man träffar kan identifiera sig med.
Överhuvudtaget passa sig för att skapa avundsjuka,skillnader, bitterhet etc.
De som man får bättre kontakt med kan man sedan öppna sig för.
De som alldrig varit där pratar alla om hur farligt det är.
De flesta talar oma att man måste vara beväpnad!
det tror inte jag är klokt, Ok en bra kniv är ett måste, Men Att bli tagen av rysk polis eller milittär
med ett illegalt/eller illegalt infört vapen är bestämmt en av de sämsta idéer man kan komma på. särskillt utan visum!
För besvärliga djur och människor tänkte jag mig en liten uppsättning nödbloss.
Ingen gillar att ge sig på en 50 cm lång brinnande/pinne.
Reservplan:
Vad händer om du blir av med allt, kläder pengar packning pass,
Det blir troligen en katastrof som får både tår/njurar och kulorna att passera halsen och fontanellen för den delen.
Men: det måste finnas en reservplan:
En flerstegsvariant är
en liten slimmad överlevnadspacke på benet
reservpass/pengar/kompass och karta, små råguldsbitar...guld är internationellt, nödfilt,
en minimal satelit/sos sändare vore kanon.
nästa steg: dvs om den med försvinner ur matematiken:
få viss koll på lagarna... hur långt ka du gå och vad kan du ta dig för att lösa din situation utan att
de totalt förlorar respekten för dig och ditt liv= dvs, skjuter dig på fläcken eller kastar dig i fängelse eller straffläger utan dokumentation eller rapportering.
Vium är ett gissel,
Ambassaden är inte hjälpsam,Det är som om de inte ville släppa in någon, jag har pratat med dem i flera omgångar
Att köpa ett Affärsvisum 3 månader svart är det som kan funka.
Jag hadde tänkt att ta en rövare och se dels om jag kommer över, dels hur långt jag kommer.
Den övergripande idén som utformats över åren är att rida tvärs över Sibirien till Mongoliet eller Japan,
Men Att åtmindståne befinna sig i gränslandet Finnland Sibirien borde vara en bra början att
"smaka" på landet,
Transibiriska järnvägen äro ochså ett alternativ för att få mer kött på benen
men:
De platser som ligger utmed järnvägen är sedan länge komersialiserade/ett smörgåsbord för att dra in pengar från västerlänningar,
/H