Finnskogsleden?

Hej!

Jag skulle vilja gå delar av Finnskogsleden (eller Grensesømmen) med start i Mitanderfors och med mål i Töcksfors!

Är det någon på Utsidan som har gått den sträckan, eller delar av den sträckan och kan tipsa mig om det? Vatten, vindskydd, stugor osv. Behövs det kartor eller klarar man sig med att följa markeringarna?

Tiden för denna vandring kommer vara med start lördag den 19 juni!

/Andreas

Har inte gått hela den sträckan du vill gå men har genom åren gått från Bastuknappen (i norra Värmland) ner till Charlottenberg.

Generellt gäller att markeringarna är OK men karta och kompass är aldrig fel om man skulle missa en markering/stig- eller vägbyte. För de delar av turen som hör till Finnskogsleden finns en guide (med bra kartmtrl) som kan köpas/beställas från kommunens Turistbyrå.

Vinskydd/stugor finns på många ställen men inte överallt så någon form av bärbart skydd bör medföras (tält/tarp). Man blir ju oxå lite friare och kan stanna var man vill...

Jag brukar dricka strömmande vatten om kartan visar att det inte finns bebyggelse uppströms.

Go tur
/p-a

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg