Finnskogsleden
Hejsan.
Jag har gått Finnskogsleden kring 10 gånger. Den är hur trevlig som helst, men mycket kuperad. För det mesta har jag gjort den med två övernattningar, alltså vandrat en eftermiddag, en dag, och en förmiddag. Den är 35 km och det upplägget passar mig bra.
Parkering finns strax söder om Annefors.
Oavsett om man går med- eller moturs så får man räkna med stora stigningar. På något ställe, främst i den södra delen, kan det fattas en del markeringar, men om man fortsätter "rakt fram" brukar det gå att hitta leden.
Jag har sovit i flera vindskydd, men alla är inte bra, eftersom de saknar golv. De två vid Abborrtjärn är bra. Stugorna är mycket bra, men eldpallkojan vid Lappbrännan är full med skogsmöss...
Källor finns lite varstans, och jag har också druckit vattnet i sjöarna helt utan problem.
Att tälta är inte så lätt, för marken är oftast knölig.
Stövlar eller vattentäta kängor är att rekommendera, för det finns en del rejält blöta partier. Om de inte har bytt spängerna så blir det vått.
En del bärplockare som jag pratat med har sagt att det är gott om björn i de trakterna, men jag har aldrig ens sett några spår.
Skriv igen och berätta hur det gick. Om du inte har kommit iväg än kanske du vill ha sällskap? Jag bor i Mora numera, men det är inte så långt.