När jag i juni passerade Bierikjavrre i Sarek fick jag för mig att jag hört talas om att den sjön har utlopp i två motsatta ändar. Utloppet i norr rastade jag vid, men hur är det i söder? På kartan finns ett vattendrag utritat mellan Bierikjavrre och Bielajavratja. Men åt vilket håll rinner det? Och rinner det alltid åt det hållet? Tyvärr hade jag inte möjlighet att gå dit och se efter med egna ögon.
Jag letade i SMHI:s sjöregister, men där står bara en utloppskoordinat för sjön (med gamla stavningen Pierikjaure).
Jag har för mig att detta med dubbla utlopp på sjöar har avhandlats här på Utsidan förut, men jag har inte kunnat hitta tråden. Och - om det nu stämmer med Bierikjavrre - finns det andra svenska sjöar med denna egenskap?
Hans
Jag letade i SMHI:s sjöregister, men där står bara en utloppskoordinat för sjön (med gamla stavningen Pierikjaure).
Jag har för mig att detta med dubbla utlopp på sjöar har avhandlats här på Utsidan förut, men jag har inte kunnat hitta tråden. Och - om det nu stämmer med Bierikjavrre - finns det andra svenska sjöar med denna egenskap?
Hans