Tjena. Jag kan bara tipsa utifrån min erfarenhet. Det finns en som är väldigt bra när det gäller bärkomfort, osv. För några år sen hette den Vaude Butterfly Comfort, och hade typ 30 liter utrymme under stolen. Idag tror jag att de vanliga Vaude Jolly Comfort har lika mycket utrymme. Priset hamnar väl på strax under 2000. Det finns även en från MacPac men svår att få tag på i butik i Sverige. Norröna har också en, men med lite utrymme. Stadium och Intersport har även.
Själva vandrar vi med 4 barn, varav den yngsta är 1 år. Då detta, av uppenbara skäl, kräver mer volym för utrustning har vi inte längre en bärstol. Vi gick över till en bärsele Ergobaby Performance, den är av polyester och har bra mesh på bärremmar. Med den kan bebisen hänga fram och jag kan ha en rygga bak. Den har ett ordentligt avbärarbälte och på dagsturer kan man hänga bebisen på ryggen. Det går även att ha bebisen på höften.
Självklart beror allt på barnets vikt och ålder. Men man kan vänja små barn att vandra långa sträckor själva. Genom att ha mätt med stegräknare på vår 3-åring har vi upptäck att han i leken tar ca 6000 steg på 1,5 timmar. Med andra ord tar de väldigt många steg på en hel dag, bara genom att leka. I relativt flack terräng kan han vandra 8-10 km utan besvär och gnäll. Problemet är att barnskor inte tillverkas för att tåla så mycket...
Lycka till och hoppas du hittar vad du letar efter.