Man blir så trött.
Standarder är alltid överlägsna i såna här sammanhang, och det borde man ha fattat redan för 40-50 år sen, eftersom man hade andra standarder då.
Egentligen behövs inte olika storlekar för olika cyklar (med undantag för de med signifikant mindre hjul, där det behövs för styrkans skull, eller för barncyklar, av uppenbara skäl...) utan man skulle kunna enas om en enda världen över.
Tänk vad det vore fint att veta att man alltid har hela utbudet av fälgar, däck, och ramar att mixa ihop efter tycke och behov.
Sen skulle man gå samma väg med alla andra detaljer, som styrens storlekar. Det finns nämligen ingen anledning att ha storlekar som skiljer sig en millimeter eller två åt. Man skulle lika gärna kunna enas om, till exempel, en tum exakt, för alla styren och liknande detaljer.
Då kan man helt fritt välja vilken typ av bromsar, bromshandtag, växelreglage och styrändar man vill ha, oavsett om det är racerstyre eller rakt MTB-styre.
Idag är man helt i händerna på tillverkarnas godtycke och man är tvingad att välja den ena eller den andra produktgruppen. Och bara av en enda anledning - tradition! Och jag gör ingen hemlighet av att jag hatar traditioner...
Sen kan man sluta göra olika form på "ankaret" på bromskabeln beroende på om det är till racer eller MTB.
Man väljer en, den som är bäst på det mesta. Förmodligen skulle det bli MTB-varianten om man skulle testa.
Ok, nu har jag avreagerat mig...