Finna greppet

Kämpar hårt och hittills förgäves med att hitta vinkeln mot isen, där skenan greppar vid skäret. Finns möjligheten att stuka skenan till en annan vinkel mot fotplattan på t ex Skyllermarks?

Slipning

Dina skridskor är förmodligen dåligt eller felaktigt slipade. Är kanterna vassa? Är profilen rätt? Dvs skridskon skall inte ligga an plant mot isen om man ser längs med den, utan ha en radie på 20-30 m. Lägg dem mot varandra och se om det går att "rulla" dem. Ligger de plant mot varandra på en längre sträcka än kanske 5 cm är det inte bra.

Ulf

För stor radie?

Ca tio centimeter ligger skenorna parallellt innan de glipar isär. Det är säkert inte optimalt, men borde ändå vara någorlunda åkbart.

blink_3.gif
10 cm parallellt! Håller jag upp mina Zandstra Blade skena mot skena, i motljus är det ett par cm det rör sig om, högst. Jag tror en omslipning till en bättre kurva helt klart skulle vara värt att pröva innan man försöker sig på mer esoteriska ting som att vinkla slipfasen eller skenan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexecupen Hafjell GTX från Alfa..var finna i Stockholm? Långfärdskridsko 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg