Finlandsfärja

Någon som har erfarenhet av att frakta kajaken på större båt typ Finlandsfärja?
Då inte på biltak utan löst på väg till eller från paddling?

Hur populär är man om man kommer dragandes på sin käresta och vill ha fönsterbord, icke rökande?

För egen del är det Eckerö Linjen till och från Åland och båtarna mellan Vasa - Umeå som är av störst intresse men det kan väl finnas gemensamma nämnare för alla bolag.
I slutändan får man förståss ringa och fråga men tips från folk som provat är värdefullt.

JL

Rekomenderer kanot-tralle

Hei, på min 3.000 km padletur i sommer, tok jeg ferge fra Helsingfors til Stockholm. Har også tidligere hatt med kajakk på ferge. Rekomenderer kanot-tralle; noen rederi krever at kanoten skal være på hjul. En veldig bra tralle lages av VKV.
På min hjemmeside, kan du se foto + lese om fordelene med å ha tralle med på tur http://www.okk.org/mogens
Magnus Fischer hadde samme tralle med på sin tur.
Hilsen Mogens

helt ok

Har paddlat Grisslehamn - Eckerö. Pga av tidsnöd så tog vi färjan tillbaka.
Vi bar ombord kanoter o packning o satte oss i resturangen o somnade.

Min erfarenhet från färjorna från Finland och Estland till Sthlm är att man får betala extra för kajaken om man frågar ang kajaken när man köper biljett och att det inte blir ngn extra kajakavgift om man bara bär ombord kajaken på bildäck. Har alltid fått ta med kajaken.

Med Siljaline från Helsingfors till Mariehamn

När ett gäng från Sibbo kanotklubb senaste sommar paddlade i Ålands skärgård startade vi turen med att åka Siljaline från Helsingfors till Mariehamn. Vi hade sex kajaker med oss på bilfärjan till M:hamn (ett par paddlare var redan på plats på Åland). Utan att i god tid ha bokat plats för kajakerna via Siljas fraktavdelning hade vi inte haft en chans att få med kajakerna. Priset för frakten H:fors -> M:hamn blev c. 17 euro/kajak.

Martin

PS. Text och bilder från vår fina tur hittar du på http://www.kolumbus.fi/martin.glader/skk/aland/

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg